حمدالله محب، مشاور امنیت ملی

محب: صلح با طالبان منجر به «تشکیل جدید» بین رهبران جمهوریت و طالبان می‌شود

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که مذاکرات کنونی صلح می‌تواند به جنگ جاری خاتمه داده و سبب «تشکیل جدید» بین رهبران جمهوریت و طالبان شود.

آقای محب امروز (یک‌شنبه، ۱۷ حوت) در کنفرانس «امنیت و ثبات» در کابل صلح و ثبات را دو مقوله‌ی متفاوت خواند و افزود که تنها مذاکره با گروه طالبان افغانستان را به ثبات نمی‌رساند، اما می‌تواند به صلح موقتی با این گروه منجر شود.

او علاوه کرد که افغانستان در تاریخ خود ثباتی را که بتواند برنامه‌ای را برای ۵۰ سال آینده طرح و به مرحله‌ی اجرا بگذارد، تجربه نکرده است.

محب در عین حال گفت که افغانستان تجربه‌های متفاوت صلح را داشته و فرصت امروز نیز برای صلح در افغانستان «تاریخی» است.

مشاور امنیت ملی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که اگر جنگ افغانستان تنها ابعاد داخلی می‌داشت، تا کنون ادامه نمی‌یافت.

به گفته‌ی او، عوامل بزرگی پشت سر جنگ افغانستان نهفته‌اند و برای تأمین صلح در افغانستان باید تمام واقعیت‌ها به‌صورت جدی در نظر گرفته شود.

محب گفت: «جنگ جاری افغانستان جنگ داخلی نیست، بلکه ابعاد خارجی دارد و به همین دلیل تنها مذاکره با طالبان منجر به صلح و ثبات دایمی نخواهد شد بلکه ما باید تهدیدات مابعد صلح را بررسی کنیم که تاثیرات آن بالای مردم افغانستان چه خواهد بود.»

او همچنان تأکید کرد که راه‌های نجات از جنگ و دست‌یابی به صلح و ثبات باید دقیق سنجیده شود.

کنفرانس «امنیت و ثبات» امروز از سوی وزارت سرحدات، اقوام و قبایل برگزار شده است. در این کنفرانس شماری از آن سوی مرز از پاکستان نیز شرکت کرده‌اند.

مشاور امنیت ملی گفت که انتظار دارد در این کنفرانس راهکاری برای تأمین امنیت در دو طرف خط دیورند پیدا شود و رهنمودی برای تأمین ثبات دایمی برای حکومت باشد.

از سوی هم، مشاور امنیت ملی درحالی از «تشکیل جدید» بین رهبران جمهوریت و طالبان در نتیجه‌ی مذاکرات صلح سخن گفته است که اخیرا ایالات متحده‌ی امریکا «طرح دولت انتقالی صلح» را به رهبران حکومت و چهره‌های سیاسی افغانستان پیشکش کرده است.

احمدنادر نادری، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان امروز در نشستی در کابل گفت که یک بخشی از این طرح رهنمودی است. آقای نادری همچنان گفت که دولت افغانستان این طرح را بررسی می‌کند.