اورنگ زیب

کمیسیون انتخابات طرح تعدیل قانون انتخابات را به وزارت عدلیه فرستاد

کمیسیون مستقل انتخابات کشور می‌گوید که طرح ابتدایی تعدیل قانون انتخابات را جهت طی مراحل، امروز (دوشنبه، ۱۸ حوت) به وزارت عدلیه ارسال کرده است.

اورنگ زیب، رییس کمیسیون انتخابات در یک نشست خبری در کابل گفت که این طرح تعدیل قانون انتخابات براساس نیازها و شرایط کنونی در کشور تهیه شده و شامل تغییرات اساسی است.

او افزود که در این طرح در موضوعاتی از جمله تعریف اصطلاحات انتخاباتی، چگونگی موارد همکاری ادارات دولتی با کمیسیون انتخابات در روند انتخابات و تطبیق برنامه‌های آگاهی عامه و آموزش تعدیلات به‌میان آمده است.

اورنگ زیب تأکید کرد که در طرح تعدیل قانون انتخابات همچنان تدابیری واضح برای تهیه‌ی فهرست رأی‌دهندگان براساس شناس‌نامه‌‌ی برقی، استقلایت مالی و بودجوی کمیسیون انتخابات، تغییر سیستم انتخابات مجلس نمایندگان، شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها از رأی واحد غیرقابل انتقال به سیستم نمایندگی چندبُعدی اتخاذ شده است.

به گفته‌ی او، در موضوعات شرایط رأی‌دهندگان و ارایه‌ی فهرست از جانب احزاب سیاسی، ائتلاف احزاب سیاسی و یا ائتلاف نامزدان انتخابات، انصراف معاون نامزدان ریاست‌جمهوری در روند انتخابات، تعداد کرسی‌های شوراهای ولایتی در تناسب با نفوس ولایات و نحوه‌ی استفاده از تکنالوژی در این طرح نیز تعدیلات به‌میان آمده است.

رییس کمیسیون انتخابات افزود که در طرح تعدیل قانون انتخابات همچنان در مورد چگونگی مدیریت نتایج انتخابات و تأمین شفافیت در روند شمارش و جمع‌بندی آرا و جرایم و جریمه‌های تخلف، تخطی و تقلب انتخاباتی تعدیلات به‌وجود آمده است.

در همین حال، مولانامحمد عبدالله، معاون کمیسیون انتخابات نیز در این نشست خبری گفت که این طرح تعدیل قانون انتخابات در ۱۲۱ ماده ترتیب شده است.

کمیسیون‌های انتخاباتی در تاریخ ۱ دلو اعلام کردند که طرح تعدیل قانون انتخابات را برای مشوره و نظرخواهی با نمایندگان احزاب سیاسی، نهادهای جامعه‌ی مدنی و نهادهای دولتی ذیدخل در روند انتخابات شریک کرده‌اند.

این درحالی است که در ۲۰ سال گذشته، تنها یک دوره‌ی انتخابات در سال ۱۳۹۳ خورشیدی براساس قانون انتخابات برگزار شده است. متباقی انتخابات براساس فرمان تقنینی برگزار شده است.