محمد محقق

پاکستان از محمد محقق دعوت کرد که به اسلام‌آباد سفر کند

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در دیدار با محمد محقق، مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، از او دعوت کرده است که برای دید و بازدید با مقام‌های پاکستان به این کشور سفر کند.

آقای محقق این دعوت را پذیرفته و گفته است که در یک «فرصت مقتضی» به پاکستان سفر می‌کند.

در اعلامیه‌ی دفتر مطبوعاتی آقای محقق آمده است که این دیدار بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه، ۱۹ حوت) در اقامتگاه او انجام شده است. همکاری‌های دوجانبه، روند صلح افغانستان، تطبیق پروژه‌های انکشافی و… بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه، سفیر پاکستان در این دیدار موضع کشورش را در قبال روند صلح افغانستان و حل مسالمت‌آمیز معضل طولانی‌مدت افغانستان و نیز راه‌های تأمین صلح پایدار در این کشور بیان کرده است.

او همچنان گفته است که کشورش در نظر دارد تا یک رشته پروژه‌های کمکی جدید را در غرب کابل، بامیان و لوگر و لین دوم جاده جلال‌آباد تطبیق کند.

در همین حال، محمد محقق گفته است که پاکستان می‌تواند در تأمین صلح در افغانستان نقش عمده ایفا کند.

آقای محقق همچنان ضمن اشاره به خشونت‌های رو به افزایش در یک سال گذشته، گفته است که پاکستان باید از نفوذش بر طالبان در راستای «قطع جنگ و برادرکُشی» و روی آوردن به آتش‌بس و صلح استفاده کند.

مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی افزوده است که حکومت افغانستان مذاکرات صلح در دوحه را به‌طور جدی دنبال کرده، اما به نتیجه‌ی قابل لمس نرسیده است.

محقق در عین حال گفته است که صلح را به به خیر افغانستان، منطقه و جهان می‌داند و در هر نقطه جهان مذاکره شود، حاضرند راه حل‌های معقول را بپذیرند.

سفیر پاکستان درحالی از محمد محقق برای سفر رسمی به اسلام‌آباد دعوت کرده است که پیش از این عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی از جمله محمدکریم خلیلی، گلبدین حکمتیار و احمدولی مسعود نیز به دعوت رسمی پاکستان به آن کشور سفر کرده بودند.