ترانه و سرود
عکس: SM

دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال از اجرای ترانه و سرود در محافل عمومی منع شدند

وزارت معارف کشور تأیید می‌کند که تمامی دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدائیه در مکاتب خصوصی و دولتی و سوادآموزی، از اجرا و خواندن ترانه و سرود در محافل عمومی منع شده‌اند.

نجیبه آرین، سخن‌گوی وزارت معارف امروز (چهارشنبه، ۲۰ حوت) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این تصمیم براساس درخواست و شکایت دانش‌آموزان و والدین آنان گرفته شده است.

همچنان ریاست معارف شهر کابل طی مکتوبی به تمامی مکاتب دولتی و خصوصی و سوادآموزی این شهر هدایت داده است تا پس از این به دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال سن، اجازه‌ی اجرا و خواندن ترانه و سرود را در محافل عمومی ندهند.

در این مکتوب که با امضای احمدضمیر گوارا، رییس معارف شهر کابل از سوی این نهاد به آمریت حوزه‌های آموزشی این شهر فرستاده شده، همچنان آمده است، تلاش شود تا مکاتب گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که سنین اعضای گروه بالاتر از ۱۲ سال نباشد.

در مکتوب اما تأکید شده است: «مجالسی که اشتراک‌کنندگان آن صددرصد زنان باشند، از این امر (ممنوعیت خواندن سرود برای دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال سن) مستثنی است.»

ریاست معارف شهر کابل گفته است که به گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر «به هیچ صورت به جز از مربیان و آموزگاران زن از طرف مربیان مرد» تمرین و آموزش هم داده نشود.

این نهاد تأکید کرده است که در صورت تخلف، مسئولیت بعدی به‌عهده‌ی مدیران مکاتب متخلف بوده و بر آنان موارد تأدیبی براساس قانون تطبیق می‌شود.

در همین حال، وزارت معارف نیز این مکتوب را تأیید کرد. سخن‌گوی این وزارت گفت که تصامیم مندرج در این مکتوب در تمامی ولایات افغانستان قابل تطبیق است.

مسئولان شماری از مکاتب در شهر کابل هم در صحبت با روزنامه اطلاعات تأیید کرده‌اند که تصمیم در مورد ممنوعیت اجرا و خواندن سرود و ترانه برای دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال سن توسط اتحادیه‌ی مکاتب خصوصی کابل اتخاذ شده است،‌ اما تاکنون به‌صورت رسمی مکتوبی در این مورد دریافت نکرده‌اند.

این تصمیم وزارت معارف در رسانه‌های اجتماعی با واکنش‌های گسترده مواجه شده است. کاربران با انتقاد تُند گفته‌اند که دولت برای ورود طالبان آمادگی می‌گیرند. شماری از آنان هم با اشاره‌ی تلویحی به سخنان دو روز پیش امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور در مورد «امتحان‌گرفتن دین توسط مدرسه‌ی حقانیه»، گفته‌اند که قبل از این اقدام، به تصمیمات دولتش توجه کند.

آقای صالح در مراسم گرامی‌داشت از هفتمین سال‌روز وفات مارشال محمدقسیم فهیم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری کشور در کابل در مورد «طرح دولت انتقالی صلح» زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان گفت که براساس این طرح، قرار است شورای عالی شریعت ایجاد شود. او تأکید کرده بود: «از این پس مدرسه‌ی حقانیه می‌آید از تو امتحان دین می‌گیرد.»