بریتانیا: نیروهای ما به افغانستان برمی‌گردند

اطلاعات روز: جنرال پیتروال، رییس ستاد مشترک ارتش بریتانیا می‌گوید، در صورتی ‌که فعالیت طالبان افزایش یابد و افغانستان بار دیگر به لانه‌ی تروریزم تبدیل شود، کشورش نیروهایش را دوباره به افغانستان می‌فرستد. او تأکید کرده است که این اقدام کشورش بعد از بررسی اوضاع پس از سال 2014  انجام می‌شود.

پیتروال اما می‌گوید، فعلاً اطمینان دارد که در پایان سال جاری با خروج قوای خارجی از افغانستان، نیروهای امنیتی افغان توانایی تأمین امنیت کشورشان را دارند. او هشدار می‌دهد، اگر اوضاع در افغانستان تغییر کند و طالبان دوباره بخش‌های مناطق‌ این کشور را در کنترول‌شان بیاورند، برگشت قوای بریتانیایی به افغانستان یک نیاز است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که قرار است نیروهای خارجی در پایان سال جاری کشور را ترک کنند. در آستانه‌ی خروج این نیروها حملات طالبان و حامی‌ اصلی‌شان (پاکستان) در کشور افزایش یافته است. این گروه در چهار‌هفته‌ی چند گذشته حمله‌‌های خونینی را در کابل و شماری از ولایت‌های کشور انجام داده‌ است.

با این حال، رییس ستاد مشترک ارتش بریتانیا به روز دوشنبه به روزنامه‌ی دیلی تلگراف گفته است، خیلی مهم است که نیروهای امنیتی افغان ضد برگشت شبکه‌ی القاعده مبارزه کنند. او می‌گوید، اگر جنگ‌جویان طالب و القاعده دوباره فرصت داشتن پناه‌گاه‌ در افغانستان را بیابند، ما روی این مسأله اقدام جدی می‌کنیم.

در همین حال، سخن‌گوی وزارت دفاع بریتانیا به آژانس خبری فرانسه گفته است، کشورش در حال حاضر 4100 سرباز در افغانستان دارد. او می‌گوید، از این میان تعدادی از آنان پس از سال 2014 برای آموزش نیروهای امنیتی افغان در این کشور باقی می‌مانند.

سخن‌گوی وزارت دفاع بریتانیا تأکید کرده است، فعلاً نیروهای امنیتی افغان بر گروه طالبان دست بالا دارند و امنیت دو انتخابات کشورشان را به‌خوبی تأمین کردند. به گفته‌ی او، طالبان در حال حاضر ابتکار عمل‌شان را از دست داده‌اند. گفتنی است که از سال 2001 تاکنون حدود 453 سرباز بریتانیا در کشور کشته شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *