ده سال جنگ در سوریه؛‌ 90 درصد کودکان به حمایت نیاز دارند

ده سال جنگ در سوریه؛‌ ۹۰ درصد کودکان به حمایت نیاز دارند

یونیسف هشدار داد، جنگ در سوریه زندگی و آینده نسلی از کودکان را با بحرانی جدی مواجه کرده است، در شرایطی که خشونت،‌ بحران اقتصادی و پاندمی کووید۱۹ خانواده‌ها را به آستانه نابودی سوق داده، جنگ به مرز ۱۰ سال نزدیک می‌شود. وضعیت بسیاری از کودکان و خانواده‌ها همچنان ناخوشایند است، زیرا تقریبا ۹۰ درصد کودکان به کمک‎‌های بشردوستانه نیاز دارند که فقط در سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف، گفت: «این نمی‌تواند دوره‌ی تاریک دیگری از زندگی کودکان و خانواده‌ها در سوریه باشد که جهان شاهد آن خواهد بود. رسیدگی به نیازهای بشردوستانه را نمی‌توان به تعویق انداخت. جامعه جهانی باید تمام تلاش خود را برای برقراری صلح در سوریه و حمایت از کودکان این کشور به کار گیرد.»

یک دهه درگیری تأثیر چشمگیری بر کودکان و خانواده‌ها در سوریه داشته است:

• در سال گذشته، قیمت سبد غذایی متوسط ​​بیش از ۲۳۰ درصد افزایش یافته است؛

• بیش از نیم میلیون کودک زیر پنج سال در سوریه در اثر سوء تغذیه مزمن از کوتاهی قد رنج می‌برند؛

• تقریبا ۲.۴۵ میلیون کودک در سوریه و ۷۵۰ هزار کودک سوری دیگر در کشورهای همسایه از تحصیل در مکتب محروم مانده‌اند. ۴۰ درصد آن‌ها دختر هستند؛

• طبق داده‌های تأیید شده، بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۲۰:

• تقریبا ۱۲ هزار کودک کشته یا زخمی شده‌اند؛

• بیش از ۵۷۰۰ کودک،‌ بعضی از آن‌ها در سن هفت سالگی، در جنگ شرکت داده شده‌اند؛

• بیش از ۱۳۰۰ مرکز آموزشی و پزشکی و پرسنل مورد حمله قرار گرفته‌اند؛

• تعداد گزارش‌هایی که علایم پریشانی روانی-اجتماعی را در کودکان نشان می‌دهد، در سال ۲۰۲۰ دو برابر شده است. زیرا قرار گرفتن در معرض خشونت، شوک و آسیب‌های روانی تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان کودکان داشته است،‌ با پیامدهایی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت.

وضعیت در شمال سوریه نگران‌کننده است. در شمال‌غربی، میلیون‌ها کودک آواره شده‌اند، بسیاری از خانواده‌ها چندین‌بار، حتا تا هفت بار، از درگیری‌ها به دنبال دستیابی به امنیت فرار کرده‌اند. آن‌ها زمستان طولانی دیگری را متحمل رنج شده‌اند. و با وجود سرمایی شدید، از جمله باران سیل‌آسا و برف، در چادرها‌، پناهگاه‌ها و ساختمان‌های تخریب‌شده یا ناتمام زندگی می‌کنند. بیش از ۷۵ درصد خشونت‌های سنگین ثبت‌شده در سال ۲۰۲۰ در شمال‌غربی رخ داده است.

در اردوگاه ال‌هول و در شمال سوریه، ۲۷ هزار و ۵۰۰ کودک از حداقل ۶۰ ملیت و هزاران کودک سوری مرتبط با گروه‌های مسلح در اردوگاه‌ها و بازداشتگاه‌ها روزگار را در ناامیدی و بطالت سپری می‌کنند. خشونت اخیرا در ال‌هول افزایش یافته و زندگی را در معرض خطر قرار داده و نیاز به راه‌حل‌های طولانی‌مدت از جمله ادغام مجدد در جوامع محلی یا بازگشت مجدد کودکان به کشورهای اصلی خود را نمایان می‌کند.

علاوه بر این، تعداد کودکان پناهنده در کشورهای همسایه – که همچنان سخاوتمندانه ۸۳ درصد از کل پناهندگان سوری را در سطح جهانی میزبانی می‌کنند – از سال ۲۰۱۲ بیش از ده برابر افزایش یافته است و به ۲.۵ میلیون نفر رسیده است، و فشار بیشتری بر جوامعی وارد کرده که همین حالا هم بیش از ظرفیت خود پناهنده جای داده‌اند.

طی دهه گذشته، یونیسف فعالیت‌های خود را در پاسخ به بحران سوریه گسترش داده تا نیازهای فوری و همچنین بلند مدت بشردوستانه را فراهم کند. تنها در سال ۲۰۲۰ و در میان چالش‌های مهم از جمله شیوع سریع بیماری کووید۱۹، یونیسف به ارائه کمک‌های بشردوستانه نجات‌دهنده زندگی به کودکان و خانواده‌ها در سوریه و کشورهای همسایه ادامه داد:

• تقریبا ۹۰۰ هزار کودک ایمن‌سازی معمول یا واکسیناسیون سرخک را دریافت کردند؛

• بیش از ۴۰۰ هزار کودک از حمایت روانی-اجتماعی برخوردار شده‌اند؛

• بیش از ۳.۷ میلیون کودک به آموزش رسمی و غیررسمی دسترسی پیدا کردند؛

• بیش از ۵.۴ میلیون نفر از طریق بهبود سیستم‌های تأمین آب، به آب سالم دسترسی پیدا کردند؛

• بیش از ۵۵ میلیون نفر در مورد اقدامات بهداشتی ایمنی در پاسخ به بیماری همه گیر کووید۱۹ اطلاعاتی کسب کردند.

درحالی‌که سوریه ۱۰ سال جنگ را پشت سر می‌گذارد، یونیسف به طرف‌های درگیر، کسانی که بر آن‌ها نفوذ دارند و جامعه بین‌المللی نکات مهمی را یادآوری می‌کند:

• سازمان‌های بشردوستانه مانند یونیسف فورا به حمایت و بودجه‌ی لازم برای کمک‌رسانی به کودکان سوریه نیاز دارند. یونیسف برای رسیدگی به مشکلات داخل سوریه و کشورهای همسایه در سال ۲۰۲۱، از امریکا ۱.۴ میلیارد دالر درخواست می‌کند.

• کودکان مرتبط با گروه‌های مسلح، به ویژه کودکان شمال شرقی سوریه، باید در جوامع محلی ادغام شوند. فرزندان اتباع خارجی باید با خیال راحت به کشور مبدا برگردانده شوند.

• طرفین درگیری باید از حمله به کودکان و زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله مکاتب،‌ شفاخانه‌ها، کلینیک‌ها و منابع آب خودداری کنند.

• ما خواستار تجدید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد کمک‌های مرزی هستیم که امکان ادامه‌ی کمک‌های نجات‌دهنده زندگی در سراسر مرزهای سوریه را فراهم می‌کند.

• در این جنگ هیچ برنده‌ای وجود ندارد و بیشترین ضرر را کودکان سوریه متحمل شده‌اند. زمان آن فرا رسیده که طرفین درگیر، اسلحه را زمین بگذارند و سر میز مذاکره حاضر شوند. صلح و دیپلماسی تنها راه نجات از این ورطه است.

«تد چایبان»، مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و شمال افریقا گفت: « کودکان و جوانان سوریه با وجود چالش‌های باورنکردنی که با آن روبه‌رو هستند، معنای استقامت و عزم راسخ را به ما نشان می‌دهند. عزم آن‌ها برای یادگیری، غلبه بر وضعیت بد و ایجاد آینده بهتر تحسین برانگیز است. طی دهه گذشته، یونیسف در میان یکی از ویران کننده‌ترین جنگ‌های تاریخ اخیر از مردم سوریه و کشورهای میزبان حمایت کرده است. ما همچنان برای یاری کودکان سوریه و جوامع میزبان حاضر خواهیم بود و به حمایت سخاوتمندانه جامعه جهانی اعتماد می‌کنیم.»