طالبان، وسیله‌ی تجاوز و توجیه حملات نظامی پاکستان

فرهاد خراسانی

اخیرا بار دیگر مداخله‌ی پاکستان در امور افغانستان تشدید یافته است. گزارش‌ها‌ از سوی نهاد‌های امنیتی کشور می‌رسانند که حملات راکتی پاکستان بر ولایت‌های شرقی کشور افزایش یافته و نظامیان و مشاوران نظامی پاکستان در صفوف طالبان بیش‌تر شده‌اند. این تحرکات مغرضانه‌ی پاکستان در حالی تشدید یافته است که قبلا دولت پاکستان تعهد‌اتی را با دولت افغانستان مبنی بر قطع حملات راکتی از خاک خویش و مبارزه علیه تروریزم به امضا‌ رسانده بود. به‌خاطر پاسخ‌گویی پاکستان، وزارت خارجه‌ی افغانستان سفیر پاکستان را احضار کرد. احمد‌شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه به روز دوشنبه، 13 اسد در یک نشست خبری گفت که «سفیر پاکستان را فراخواند‌یم که یادداشت اعتراض‌آمیز وزارت خارجه را در پیوند به یک سری تخطی‌هایی که از آن‌سوی خط دیورند در برابر افغانستان صورت گرفته، به وی تسلیم داده دهیم.»

دولت پاکستان از دو سال به این‌سو حملات را‌کتی را به ولایت‌های شرقی کشور انجام می‌دهد. هر باری که دولت افغانستان در برابر این عمل متجاوزانه‌ی پاکستان اعتراض نموده است، دولت پاکستان بهانه آورده که نیرو‌‌های نظامی آن کشور با شورشیان طالب‌ در خط مرزی میان دو کشور مصروف مبارزه هستند و حملات راکتی به هدف سرکوب طالبان انجام می‌شوند؛ اما گاهی راکت‌های نظامیان از هدف منحرف شده، به خاک افغانستان فرود می‌آیند و دولت پاکستان به‌طور عمدی خاک افغانستان را هدف حملات را‌کتی قرار نمی‌دهد.

پاکستان به‌خاطر خط دیورند اختلاف دیرینه‌ی سیاسی با افغانستان دارد و برای این‌که‌ افغانستان این خط مرزی را به رسیمت بشناسد و ادعای ملکیت به آن طرف مرز نداشته باشد، بحران‌سازی‌، نا‌امنی و عدم شکل‌گیری یک حاکمیت قدرت‌مند در افغانستان، از محوری‌ترین برنامه‌های استراتژیک این کشور برای تضعیف افغانستان می‌باشد.

بر اساس همین هدف، دولت پاکستان با تشخیص دقیق، گروه قبیله‌گرا و متحجر طالبان را در ابتدا در خاک خویش پروراند و بعد این گروه را به کمک عربستان‌، شبکه‌ی القاعده و در ابتدا ایالات متحده، تجهیز نظامی و مالی نمود‌ و برای نا‌امن‌سازی، بحران‌آفرینی و جلوگیری از شکل‌گیری وحدت ملی در افغانستان از گرایش قبیله‌گرایی و تحجر مذهبی این گروه استفاده می‌کند.

پاکستان به‌طور آگاهانه هر باری که وضعیت سیاسی در افغانستان حساس می‌شود، را‌کت‌پراکنی و حملات هراس‌افگنی گروه‌های تروریستی را در افغانستان تقویت می‌نماید. به گفته‌ی سخن‌گوی وزارت خارجه، آقای شکیب مستغنی، حملات موشکی پاکستان در ولسوالی‌های دانگام‌ و شیگل ولایت کنر در شرق کشور افزایش یافته و در حدود یک هزار تن از شورشیان تروریستی به حمایت دولت پاکستان و مشاوران نظامی‌شان برای جنگ به ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار فرستاده شده‌اند. چهل روز پیش طالبان در ولایت هلمند یک حمله‌ی بزرگ‌ را در ولسوالی سنگین آن ولایت آغاز کرد و دامنه‌ی حملات این گروه به سایر ولسوالی‌های آن ولایت، از جمله موسی‌قلعه، نوزاد و کجکی نیز گسترش یافت. و‌زارت دفاع کشور گزارش داد‌ که در صف جنگ در عقب طالبان، نیرو‌‌های نظامی و شورشیان پاکستانی قرار دارند و طالبان را تهدید می‌کنند که تا پایان مرگ علیه نیرو‌‌های دولتی بجنگند.

پاکستان در مقابل این مداخله‌ی بی‌شرمانه‌اش‌ اخیرا ادعا کرده است که دولت افغانستان در زمینه‌ی مبارزه با طالبان صادقانه عمل نکرده است. پاکستان ادعا کرده که طالبان و شورشیان وزیرستان شمالی که از اثر حملات نیرو‌‌های پاکستانی به ولایت پکتیکا، کنر و نورستان فرار کرده‌اند و در آن‌جا تأسیسات نظامی ساخته‌اند. اما دولت افغانستان با آن‌ها برخورد قاطع نکرده است. به همین خاطر، پاکستان حملات مستقیم خویش را برای سرکوب این شورشیان در خاک افغانستان انجام خواهد داد. به این صورت، پاکستان به بهانه‌های مختلف تجاوز آشکار نظامی و سیاسی خویش را کتمان می‌کند و برای توجیه تجاوز و مداخله‌ی خویش، این بار بی‌شرمانه‌تر از گذشته، طرح حمله‌ی مستقیم را به بهانه‌ی سرکوب طالبان فراری از وزیرستان شمالی پیش کشیده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *