حق دسترسی زنان به مراقبت¬های بهداشتی در شرایط رویارویی با کووید19

حق دسترسی زنان به مراقبت‌های بهداشتی در شرایط رویارویی با کووید۱۹

زهرا اخلاقی

۸ مارچ به‌عنوان روز جهانی زن، تاریخی است برای بزرگداشت همه دستاوردهای شگفت‌انگیز زنان که در سراسر جهان به‌دست آورده­اند. حق یک زن برای برخورداری از بالاترین سطح بهداشت در طول زندگی باید برابر با مردان باشد. زنان از بسیاری از شرایط بهداشتی مشابه مردان تأثیر می­پذیرند، اما زنان به دلیل ژنتیک و ساختار اجتماعی، جنسیت آن‌ها شرایط متفاوتی را تجربه می­کنند. نمونه­هایی از واقعیت­های اجتماعی که تأثیر نامطلوبی بر سلامت زنان دارند عبارتند از فقر و وابستگی اقتصادی، خشونت و تبعیض جنسیتی، و استقلال محدود در تصمیم­گیری­های زندگی، به ویژه زندگی جنسی و تولید مثل و فرزندآوری.

با توجه به شرایط حاضر، بیماری همه‌گیر کووید۱۹ ممکن است تهدیدی برای بسیاری از این دستاوردهای زنان که در زمینه دستیابی به خدمات بهداشتی به‌دست آورده اند، باشد. اثرات سوء اجتماعی، اقتصادی، ذهنی و جسمی ممکن است زنان را بیش از مردان متضرر کند و بنابراین نابرابری جنسیتی را افزایش دهد. مطالعات نشان می­دهد که زنان در هنگام شیوع بیماری­های عفونی مانند زایکا و ابولا در مناطق مختلف جهان آسیب‌پذیرتر از مردان هستند. علاوه بر چالش­های بهداشتی، با تعطیل‌شدن مدارس و مراکز نگهداری از کودکان و منتقل‌شدن دفاتر کار به خانه، کار زنان افزایش یافته است. زنان مجبور شدند مسئولیت عظیمی از کارهای غیرقابل مشاهده و بدون حقوق را بر عهده بگیرند و بار مسئولیت آن‌ها بسیار افزایش یافت.

طبق نظر سازمان بهداشت جهانی به دلایل مختلفی چون کاهش فرصت­های آموزشی و استخدامی، هنجارهای فرهنگی و اجتماعی زنان در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی با مشکل بیشتری مواجه‌اند که از جمله آن­ها تهدیدهای روانی، جسمی یا جنسی است. متأسفانه این بیماری همه­گیر وضعیت را بدتر کرده، زنان را آسیب‌پذیرتر کرده و شکاف جنسیتی را گسترده­تر کرده است.

توقف مراقبت­های بهداشتی ضروری به‌عنوان بخشی از تحول بنیادی خدمات بهداشتی درمانی به‌منظور امکان تخصیص مجدد پرسنل و منابع مورد نیاز برای مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید۱۹ فراهم شده است. تأثیر چنین توقفی قطعا در سال­های آینده احساس خواهد شد. پاندمی کرونا، توجه به مشکلات مختلف ارائه‌ی خدمات بهداشتی کافی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است. مشکلات اجتماعی و اقتصادی و همچنین نابرابری جنسیتی آشکارتر شدند. ناگفته نماند که مسائل مربوط به زایمان، سلامت جنسی، تولید مثل و سلامت زنان و دختران نیاز به توجه ویژه دولت‌ها و آژانس‌های بهداشتی دارد، زیرا انتظار می­رود که به جمعیت و اقلیت­های کم درآمد سخت‌ترین ضربه در سناریوی منابع محدود وارد شود. در این شرایط، غربال‌گری و درمان سرطان همچنین نگرانی­هایی را ایجاد می­کند زیرا از دست‌دادن غربال‌گری سرطان یا نداشتن دسترسی به درمان کافی در طولانی مدت اثرات سوئی دارد. درمان­های آنکولوژی و جراحی­ها به تأخیر افتاده، زیرا منابع در مراقبت از بیماران کووید۱۹ متمرکز بوده است. یک‌بار دیگر، جمعیت و اقلیت­های کم درآمد، که شامل بسیاری از زنان و فرزندان آن‌ها است، در این شرایط بیشترین آسیب را می­بینند.

ارائه مراقبت­های بهداشتی باروری از جمله پیش‌گیری از بارداری، پیش‌گیری از بیماری­های مقاربتی و مراقبت­های دوران بارداری یکی دیگر از موارد نگرانی است. با رشد همه‌گیری، مردم در خانه ماندند و بسیاری از مشاوره­های غیرضروری لغو شد و منابع انسانی و مالی برای مبارزه با کووید۱۹ متمرکز شد. بنابراین، بسیاری از زنان در سن باروری، بدون دسترسی به پیش‌گیری از بارداری ایمن و مراقبت­های قبل از تولد باقی ماندند. این امر ممکن است منجر به افزایش میزان بارداری­های برنامه­ریزی نشده، مرگ‌ومیر مادران و نوزادان شود، زیرا دسترسی به پیش‌گیری از بارداری و برنامه­ریزی خانواده کاهش می­یابد. تهیه وسایل پیش‌گیری از بارداری می‌تواند نجات‌دهنده باشد، زیرا طبق WHO در سال ۲۰۱۷، روزانه حدود ۸۰۸ زن به دلیل عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می­دهند. اکثر این مرگ­ها قابل اجتناب بودند و به دلیل امکانات کم اتفاق افتادند. علاوه براین، دسترسی به امکانات پیش‌گیری از بارداری، زنان را قادر می­سازد تا در مورد آینده فرزندآوری خود آگاهانه تصمیم بگیرند، بارداری­های ناخواسته را کاهش می­دهد و از نظر بهزیستی و سلامتی ممکن است بر زنان و خانواده­های آن‌ها تأثیر عمیقی بگذارد. بنابراین، ضروری است که مراقبت‌های بارداری الزامی شود و اطمینان حاصل شود که هر زنی با تأکید بر این که آسیب‌پذیرترین جمعیت است، به تهیه امکانات پیش‌گیری از بارداری و مراقبت­های دوران بارداری دسترسی دارد. گزینه­های موجود برای تداوم مراقبت­های بهداشتی شامل استفاده از سلامتی از راه دور (که هنوز به‌طور جهانی در دسترس نیست)، فراهم‌کردن مواد آموزشی برای زنان و تسهیل دسترسی به مشاوره­ها و پیش‌گیری از بارداری است.

یک سال است که سازمان بهداشت جهانی شیوع کووید۱۹ را به‌عنوان یک بیماری همه­گیر طبقه‌بندی کرده است. از آن زمان، ما در شرایط اضطراری جهانی از لحاظ بهداشتی زندگی می­کنیم. ما در حال حاضر، با یکی از ترسناک­ترین چالش­های تاریخ اخیر خود روبه‌روییم. این چالش می‌تواند حق دسترسی به خدمات بهداشتی در زنان را تحت تأثیر قرار دهد. زمان آن فرا رسیده که ما برای مقابله با اختلال در مراقبت­های بهداشتی زنان گام برداریم، زیرا این امر برای حفاظت از حقوق اساسی زنان و خانواده­­های آن‌ها در سراسر جهان و همچنین هموارسازی راه بهبودی به سمت جامعه­ای برابرتر و پایدار، بسیار حیاتی است.