تظاهرات هواداران حزب اسلامی در کابل
SM

تظاهرات هواداران حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در کابل؛ «ارگ‌نشینان استعفا کنند»

شماری از هواداران حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امروز جمعه یک بار دیگر در شهر کابل تظاهرات کرده‌اند. هواداران حزب اسلامی مدعی اند که حکومت توافق‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی را عملی نکرده و رهانشدن زندانیان این حزب نیز از زندان‌های دولت رها نشده‌اند.

معترضان در قطع‌نامه‌ی پایانی‌شان خواستار استعفای «ارگ‌نشینان» شده و گفته‌اند تا زمانی‌که به خواست‌شان نرسیده‌اند، به تظاهرات ادامه می‌دهند. تغییر نظام و ایجاد نظام همه‌شمول اسلامی یکی دیگر از خواست‌های معترضان در این قطع‌نامه گفته شده است.

معترضان همچنان در این قطع‌نامه گفته‌اند: «صلح نیاز مبرم مردم رنج‌دیده‌ی ماست؛ درحالی که حلقه‌ی فاسد ارگ‌نشین یگانه مانع صلح پایدار در کشور است.»

طبق ماده‌ی سوم این قطع‌نامه، «حلقات وابسته به نظام» عامل اصلی ناامنی‌ها و ترورهای هدفمندانه هستند.

در ماده‌ی چهارم این قطع‌نامه گسترش فقر در کشور به «حلقه‌ی ارگ‌نشین» نسبت داده شده و آمده است که آنان سرمایه‌های ملی را سرقت و آن را به خارج از کشور انتقال می‌دهند.

روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۲ حمل) گلبدین حکمتیار در یک نشست خبری در کابل گفته بود که حکومت افغانستان تا هنوز به خواست‌های‌شان پاسخ نداده است. آقای حکمتیار گفته بود که سر از امروز دست به تظاهرات می‌زنند. او همچنان گفته بود که در تظاهرات امروز سلاح نیز حمل خواهند کرد. او تأکید کرده بود که حمل سلاح به معنای ترساندن و قدرت‌نمایی نیست.

هواداران حزب اسلامی به رهبری حکمتیار در پانزدهم حوت سال گذشته نیز تظاهرات کرده بودند. آنان گفته بودند تا زمانی که به خواست‌های‌شان مبنی بر عملی‌شدن توافق‌نامه‌ی صلح دولت با حزب اسلامی و رهایی زندانیان این حزب پاسخ مثبت داده نشود، به تظاهرات‌شان در سراسر کشور ادامه خواهند داد. حکمتیار در آن زمان به حکومت برای پذیرش خواست‌هایش ضرب‌الاجل ده روزه تعیین کرده بود.

گلبدین حکمتیار مدعی است که حکومت مفاد توافق‌نامه‌ی صلح با حزب اسلامی را عملی نکرده است و حدود سه‌هزار زندانی این حزب هنوز هم آزاد نشده‌اند.

توافقنامه صلح میان دولت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در ماه میزان سال ۱۳۹۵خورشیدی به امضا رسید. براساس این توافق‌نامه، دولت متعهد شده بود که تمامی زندانیان عضو این حزب را به جز افرادی که مرتکب جرایم جنایی شده باشند و ادعاهای فردی علیه آنها وجود داشته باشد، آزاد کند.

در تاریخ ۲۶ دلو کمیسیون مشترک اجرائیوی موافقت‌نامه بین دولت و حزب اسلامی اعلام کرده بود که براساس فهرست ۱۲۰۰ نفری که از سوی حزب اسلامی در اختیار این کمیسیون قرار گرفته، تا کنون ۱۱۶۴ تن از زندانیان از زندان‌های مختلف کشور رها شده‌اند.

در اعلامیه‌ی این کمیسیون مشترک همچنان آمده بود که ۷۴ زندانی دیگر حزب اسلامی به اعدام محکوم و یا به داشتن ارتباط با داعش، مواد مخدر و قضایای اختطاف متهم اند و حکومت مکلف به رهایی آنان نیست.