خشک‌سالی

بیش از ۱۳ میلیون نفر در افغانستان با کمبود مواد غذایی مواجه اند

فدراسیون بین‌المللی جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC) می‌گوید که یک‌سوم جمعیت افغانستان به دلیل وخیم‌تر شدن بحران خشک‌سالی از مواد غذایی کافی محروم خواهند ماند.

این فدراسیون امروز (سه‌شنبه، ۳۱ حمل) در گزارشی گفته است که برای جلوگیری از بحران شدید در افغانستان به اقدامات فوری لازم است.

در گزارش آمده است که خشک‌سالی و بحران غذایی از بدترین مشکلات در دهه‌های اخیر در افغانستان بوده است؛ زیرا براساس آخرین تجزیه و تحلیل ناامنی غذایی، ۱۳.۱ میلیون نفر در افغانستان با کمبود مواد غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به نقل از این گزارش، بحران حاد امنیت غذایی بر مشکلات اجتماعی و اقتصادی‌ای که میلیون‌ها نفر در افغانستان به‌دلیل پاندمی کووید۱۹ و سال‌ها جنگ با آن رو‌به‌رو هستند، افزوده شده است.

نیلاب مبارز، سرپرست جمعیت هلال احمر افغانستان گفته است: «ما در بسیاری از مناطق عمیقا نگران وخیم‌تر شدن اوضاع و کمبود شدید آب، کمبود محصولات غذایی و از رونق افتادن فعالیت اقتصادی مانند نابودی بازارهای محلی و درآمد اساسی هستیم.»

خانم مبارز همچنان گفته است که در ماه‌های گذشته داووطلبان هلال احمر افغانستان و تیم‌های پاسخ‌گویی، کمک‌های امدادی به‌شمول مواد غذایی و نقدی را برای هزاران خانواده‌ی آسیب‌دیده از خشک‌سالی در سراسر ولایات متأثر از خشک‌سالی (بادغیس، بغلان و فاریاب) افزایش داده‌اند.

با این حال، فدراسیون بین‌المللی جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر خواستار ۷.۵ میلیون فرانک سویس کمک‌های نقدی برای حمایت از هلال احمر افغانستان شده است.

طبق گزارش این فدراسیون، از این مقدار پول به‌خاطر خرید مواد غذایی و نجات زندگی و محصولات کشاورزی ۲۱۰ هزار نفر در ده ولایت که از ناامنی غذایی و خشک‌سالی متأثر شده‌اند، استفاده خواهد شد.

در بخشی از گزارش این فدراسیون آمده است که براساس گزارش تیم هماهنگی میان‌گروهی افغانستان، انتظار می‌رود تولید گندم در سال ۲۰۲۱ میلادی تا ۲۷ درصد کاهش یابد.

نسفور مندی، رییس هیأت فدراسیون بین‌المللی جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر گفته است: «این یکی از بدترین خشک‌سالی‌ها در افغانستان است و میلیون‌ها نفر برای زنده‌ماندن با مشکل مواجه خواهند شد. با کم شدن آب آشامیدنی و نابودی محصولات زراعی، مردم مجبورند مسافت‌های بسیار طولانی را برای دسترسی به احتیاجات خود پیاده طی کنند.»

او در مورد وضعیت زندگی بیش از ۱۸ میلیون نفر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که این تعداد افراد امسال به‌خاطر بحران غذایی ناشی از خشک‌سالی و تأثیرات ناشی از بحران اجتماعی و اقتصادی کووید۱۹ و جنگ‌های طولانی‌مدت، نیاز به حمایت بشردوستانه دارند.

او تأکید کرده است: «ما خواستار اقدام فوری برای کمک به مردم افغانستان در این برهه‌ی حساس هستیم. میلیون‌ها نفر برای نجات از مرگ به کمک‌های فوری جهت تأمین غذا، آب و کمک نقدی بیشتر احتیاج دارند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *