طالبان: بعد از اول می راه هرگونه اقدام علیه نیروهای خارجی برای ما باز است

همزمان با فرارسیدن اول می، آخرین مُهلت تعیین‌شده برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، گروه طالبان تأخیر در خروج این نیروهای را سرپیچی از توافق‌نامه‌ی دوحه میان امریکا و این گروه عنوان کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان گروه طالبان امروز (شنبه، ۱۱ ثور) در رشته‌تویتی گفته است که این سرپیچی «اصولا راه هر گونه اقدام مناسب» را برای جنگ‌جویان این گروه در برابر نیروهای خارجی باز کرده است.

این سخن‌گوی طالبان گفته است که اکنون جنگ‌جویان این گروه منتظراند تا رهبری‌شان با درنظرداشت «استقلال کشور، ارزش‌ها و منافع علیای مردم»، تصمیم بگیرند.

مجاهد افزوده است که در آینده براساس آنچه که از سوی رهبری طالبان فیصله می‌شود، اقدام خواهد شد.

توافق‌نامه‌ی دوحه در دهم حوت ۱۳۹۸ خورشیدی میان امریکا و طالبان امضا شد که براساس آن، اول می به‌عنوان آخرین مُهلت خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شده بود.

براساس برنامه‌ای‌ که از سوی ایالات متحده‌ی امریکا و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام شده، خروج حدود ۹۶۰۰ نظامی خارجی از افغانستان با چند ماه تأخیر، در ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان عملا آغاز شده است.

طالبان پیش از این نیز تأخیر در خروج نظامیان خارجی را نقض صریح توافق‌نامه‌ی دوحه عنوان کرده و هشدار داده بودند که نیروهای خارجی را پس از اول ماه می هدف قرار خواهند داد.

امریکا اما به‌خاطر این‌که خروج نیروهای خارجی از افغانستان به‌گونه‌ی مصون انجام شود، ۶۵۰ سرباز ویژه را به افغانستان اعزام و همچنان یک سیستم موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا (HIMRS) را در این کشور مستقر می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *