مجیب‌الرحمان کریمی

کمیسیون اقتصاد ملی مجلس نمایندگان امضای مجیب‌الرحمان کریمی را بی‌اعتبار اعلام کرد

کمیسیون اقتصادی ملی، سازمان‌های غیرحکومتی، انکشاف دهات، زراعت و مالداری مجلس نمایندگان در نامه‌ای عنوانی ریاست امور پارلمانی و تقنینی این مجلس، امضای مجیب‌الرحمان کریمی، سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات را بی‌اعتبار اعلام کرده است.

در این نامه که امروز (یک‌شنبه، ۱۲ ثور) فرستاده شده، آمده است که براساس قانون سرپرستی، امضای آقای کریمی در معاملات اقتصادی اعتبار ندارد و اجراآت مراجع مربوطه با درنظرداشت امضای او [کریمی] غیرقانونی است.

در نامه از ریاست امور پارلمانی و تقنینی مجلس نمایندگان خواسته شده است که این موضوع را با وزارت‌های مالیه، اقتصاد، خارجه، اداره عالی تفتیش و دیگر نهادهای ذی‌ربط ملی و بین‌المللی و همچنان سفارت‌خانه‌ها و واحدهای بودجوی در میان بگذارد.

براساس این نامه، مجیب‌الرحمان کریمی اخیرا به اجراآت مسایل مالی، عقد قراردادها با ادارات و نهادهای داخلی و خارجی،‌ برخوردهای غیرقانونی در روند اجراآت اداری و استخدام کارمندان، حیف‌ومیل منابع کشور و واگذاری پروژه‌ها بدون روند داووطلبی و تدارکاتی اقدام کرده و همچنان در برابر نمایندگان مجلس و مراجع قانونی نیز بی‌اعتنایی کرده است.

کمیسیون اقتصادی مجلس نمایندگان در قسمتی از این نامه گفته است که از ریاست‌جمهوری خواسته تا با درنظرداشت اهمیت اقتصادی و سیاسی سمت وزارت احیا و انکشاف دهات در اوضاع اقتصادی کشور، شخص واجد شرایط دیگری را به این مجلس معرفی کند.

مجیب‌الرحمان کریمی در ماه قوس سال گذشته نتوانست رأی اعتماد مجلس نمایندگان را کسب کند و از آن زمان تا کنون همچنان به‌عنوان سرپرست وزارت احیا و انکشاف دهات ادامه می‌دهد.

افزون بر او، در حال حاضر وزارت‌های صحت عامه، امور داخله، امور زنان، معارف، اطلاعات و فرهنگ و وزارت مالیه نیز از سوی سرپرستان اداره می‌شود. همین‌طور بانک مرکزی افغانستان و دادستانی کل را نیز سرپرستان اداره می‌کنند.

مجلس نمایندگان بارها از ادامه‌ی کار سرپرستان انتقاد کرده و خواهان معرفی چهره‌های جدید از سوی حکومت شده، اما این خواست تا کنون از سوی حکومت بی‌پاسخ مانده است.

پیش از این کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس نمایندگان امضای اجمل احمدی، سرپرست بانک مرکزی را نیز بی‌اعتبار اعلام کرده بود.