حمله بر مکتب سیدالشهدا

حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل ۳۰ کشته و ۵۲ زخمی بر جای گذاشت

وزارت داخله‌ی کشور می‌گوید که تلفات انفجار عصر امروز در برابر یک مکتب در مربوطات حوزه‌ی سیزدهم امنیتی شهر کابل، تا ساعت ۹:۳۰ دقیقه‌ی شب به بیش از ۳۰ نفر کشته و ۵۲ نفر زخمی رسیده است.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله به روزنامه اطلاعات روز گفت که تمامی کشته و زخمیان این رویداد غیرنظامیان به‌ویژه دانش‌آموزان اند. به‌گفته‌ی او، آمار تلفات ابتدایی است و امکان افزایش آن وجود دارد.

آقای آرین همچنان گفت که مقایسه‌ی این حمله با حملات گذشته از جمله حمله بر کورس کوثر دانش، حمله بر کورس موعود، حمله بر دانشگاه کابل و حمله بر دانش‌آموزان در ولایت لوگر نشان می‌دهد که بین تمام این حملات مشابهت وجود دارد. به‌گفته‌ی او، حمله‌ی امروز بر دانش‌آموزان در غرب کابل کار طالبان بوده است.

حوالی ساعت ۴:۳۰ دقیقه‌ی بعد از ظهر امروز (شنبه، ۱۸ ثور) شاهدان عینی از وقوع سه انفجار پی‌هم در نزدیکی مکتب سیدالشهدا، در مربوطات حوزه‌ی سیزدهم امنیتی شهر کابل خبر دادند. وزارت داخله اما وقوع تنها یک انفجار را تأیید کرده است.

سخن‌گوی وزارت داخله به روزنامه اطلاعات روز گفت به دلیل این‌که در ابتدا خانواده‌‌های دانش‌آموزان اجازه‌ی بررسی ندادند، نوعیت انفجار مشخص نشده است.

علی‌خان احسانی، یکی از سرمعلم‌های مکتب سیدالشهدا به روزنامه اطلاعات روز گفته است که نخست یک عراده موتر نوع کرولای بمب‌گذاری‌شده در دروازه‌ی یک کلینیک متصل به مکتب منفجر شده و به تعقیب آن دو انفجار دیگر نیز ناشی از ماین جاسازی شده بوده که هنگام فرار دانش‌آموزان رخ داده است.

فرد یا گروهی تا کنون مسئولیت این رویداد را بر عهده نگرفته است.

گروه طالبان دست‌داشتن در این رویداد را رد کرده است.

واکنش‌ها

رییس‌جمهور اشرف غنی طالبان را مسئول این حمله دانسته و گفته است که این گروه با تشدید جنگ نامشروع و خشونت‌شان نه تنها به حل بحران کنونی به‌گونه‌ی صلح‌آمیز و اساسی تمایل ندارد، بلکه با پیچیده‌کردن وضعیت، فرصت فراهم‌شده به‌خاطر صلح  را سبوتاژ می‌کند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری نیز این حمله را به طالبان نسبت داده و گفته است: «این عمل وحشیانه و ضد انسانی بدون شک از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت است. زیرا به طور واضح هدف تروریست‌ها قومی خاص با باورهای خاص است و این فاجعه با هدف نسل‌کُشی و از بین بردن یک کتله‌ی اجتماعی صورت گرفته است.»

آقای دانش از جامعه جهانی خواسته است که رهبران طالبان را دوباره در لیست سیاه و در معرض تحریم‌های سخت قرار دهند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی نیز ضمن محکوم کردن این حمله، آن‌را «تروریستی، نابخشودنی، ناپذیرفتنی و ظالمانه» خوانده است.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از وقوع این حمله شدیدا انتقاد کرده و آن‌را بی‌رحمانه توصیف کرده است.

استیفانو پونتیکورو، نماینده‌ی غیرنظامی ناتو در افغانستان در تویتی این حمله را ناجوانمردانه و بر علیه مردم افغانستان توصیف کرده است؛ مردمی که به‌گفته‌ی او، به یاد خواهند آورد که چه کسانی خشونت را در سطح غیرقابل قبول نگه‌میدارند و شرایط را برای این گونه اقدامات «شنیع» فراهم می‌کنند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور نیز این حمله را محکوم کرده و خواستار آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی شده است تا به‌گفته‌ی او، از میزان خشونت‌ها در کشور کاسته شود.

شهرزاد اکبر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در تویتی ضمن محکوم کردن این حمله، خواستار توقف بی‌درنگ حمله بر غیرنظامیان شده است.