رییس‌جمهور غنی
spiegel

غنی: هفت‌هزار زندانی طالبان را در صورتی رها می‌کنم که منجر به توافق‌نامه‌ی صلح جامع شود

رییس‌جمهور اشرف غنی به تازگی در مصاحبه با مجله آلمانی اشپیگل گفته است که با رهایی هفت‌هزار زندانی گروه طالبان تنها در صورتی موافقت می‌کند که منجر به توافق‌نامه‌ی صلح جامع شود.

آقای غنی در این مصاحبه‌ که روز گذشته (جمعه، ۲۴ ثور) منتشر شده، به رهایی پنج‌هزار زندانی گروه طالبان که سال گذشته از زندان‌های دولت افغانستان رها شدند، نیز اشاره کرده و گفته است که در میان آنان دست‌کم ۶۰ نفر از مشهورترین قاچاقچیان مواد مخدر نیز شامل بودند.

غنی گفته است که برای‌شان گفته شده بود که رهایی این تعداد زندانیان افغانستان را به صلح نزدیک می‌کند، درحالی که نه تنها چنین نشد، بلکه خشونت‌ها نیز افزایش یافت. او ابراز امیدواری کرده است که شرکای بین‌المللی افغانستان در این مورد درس عبرت بگیرند.

رییس‌جمهور غنی در این مصاحبه در پاسخ به پرسش اشپیگل در مورد این که دولت او [غنی] تا چه زمانی می‌تواند بدون حمایت ایالات متحده‌ی امریکا در برابر حملات طالبان مقاومت کند، گفته است که «برای همیشه.»

آقای غنی تأکید کرده است که مسأله‌ی اساسی ابهام در مورد ماندن و یا رفتن امریکایی‌ها بود و این ابهام به مدت دو سال ادامه داشت. به‌گفته‌ی او، اکنون وضاحت وجود دارد، یک فصل جدید در حال بازشدن است و قواعد جدید بازی اعمال می‌شود.

او همچنان احتمال جنگ داخلی پس از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان را رد نکرده است. او علاوه کرده است که در سال ۲۰۱۴ میلادی نیز که مأموریت جنگی نیروهای خارجی در افغانستان به مأموریت آموزشی تغییر کرد، روایت‌های مختلفی از «نابودی جمهوری» وجود داشت، اما موفقیت از آن دولت افغانستان بود.

غنی در عین حال تأکید کرده است که هرچه سناریوی بی‌ثبات‌سازی بیشتر گسترش یابد، به همان اندازه خشونت نیز بیشتر می‌شود.

رییس‌جمهور غنی به رابطه‌ی عمیق دولت پاکستان با گروه طالبان نیز اشاره کرده است. آقای غنی گفته است که پاکستان یک سیستم پشتیبانی سازمان‌یافته از طالبان را اجرا می‌کند، منابع مالی طالبان در پاکستان است، طالبان در آنجا تجهیز می‌شوند و جنگ‌جویان این گروه نیز در پاکستان استخدام می‌شوند.

غنی از شورای کویته، شورای میرامشاه و شورای پیشاور به‌عنوان مراجع مختلف تصمیم‌گیری طالبان یاد کرده است که در خاک پاکستان موقعیت دارد.

در پاسخ به پرسشی که چه چیزی می‌تواند طالبان را ترغیب به انتخاب صلح کند؟، آقای غنی گفته است که دیپلماسی غرب باید دست از نوازش طالبان بردارد، زیرا به‌گفته‌ی او، طالبان یک گروه جنایت‌کار است.

طبق اظهارات او، طالبان محیط را برای جنایات کلان از جمله حمله بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، فراهم کرده و خلاف ادعای‌شان، رابطه با القاعده را نیز قطع نکرده‌اند.

طالبان پیش از این از آزاد نشدن هفت‌هزار زندانی این گروه به‌عنوان یکی از موانع بر سر راه صلح یاد کرده و گفته بودند که این امر باعث کُندی پیشرفت روند صلح شده است.

شماری از مقام‌های دولت اشرف غنی اما گفته‌اند که آزادی زندانیان بیشتر گروه طالبان الزاما کمکی به روند صلح نمی‌کند. به‌گفته‌ی آنان، رهایی پنج‌هزار زندانی طالبان نیز باعث کاهش خشونت و پیشرفت روند صلح نشده است.