آتش‌بس دایمی؛ پیام دیوارنگاری نقاشان در هرات

آتش‌بس دایمی؛ پیام دیوارنگاری نقاشان در هرات

یک گروه از نقاشان در هرات با دیوارنگاری، خواستار ادامه‌ی آتش‌بس از سوی گروه طالبان و دولت افغانستان شد.

این گروه نقاشان در روز سوم عید با دیوارنگاری در شهر هرات با پیام «آتش‌بس دایمی»، همچنان از طرف‌های درگیر خواست که دست از جنگ بردارند.

عبدالجبار مصور، مسئول گروه هنری «هری هفت قلم» است. او در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که آنان با دیوارنگاری تلاش می‌کنند که ذهنیت مردم را برای صلح‌طلبی و ختم جنگ آماده کنند.

آقای مصور با اشاره به آتش‌بس در روزهای عید، افزود که در این روزها، مردم به معنای واقعی، آرامش و خوشی را تجربه کرده‌اند و آتش‌بس باید ادامه داشته باشد.

او تأکید کرد که ادامه‌ی جنگ در افغانستان به نفع حکومت و گروه طالبان نیست و باید همگی برای برقراری صلح آماده شوند.

گروه هنری «هری هفت قلم» بیش از پنج سال می‌شود که مصروف دیوارنگاری در هرات است. کارهای اخیر این گروه به صلح‌طلبی و ختم جنگ متمرکز است.

هارون رحیمی، یکی از اعضای این گروه نیز باور دارد که ادامه‌ی آتش‌بس می‌تواند به جنگ خانمان‌سوز نقطه‌ی پایان گذاشته و سبب تأمین صلح در کشور شود.

رحیمی گفت: «خواست من به‌عنوان یک جوان، تأمین صلح است. باید تلاش کنیم تا صلح در کشور تأمین شود. طالبان و حکومت باید به جنگ خاتمه ببخشند.»

با توجه به این که طالبان سه روز عید را آتش‌بس اعلام کردند و رییس‌جمهور غنی نیز به نیروهای امنیتی و دفاعی دستور رعایت آتش‌بس را داد، اما انفجار ماین و مواد انفجاری جاسازی‌شده در شماری از ولایت‌ها از جمله کابل، قندهار، ارزگان، قندوز و … از غیرنظامیان و نظامیان قربانی گرفته است.

در سه روز عید بیش از ۲۰ نفر در این ولایات کشته و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند.

مقام‌های محلی طالبان را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند. طالبان به تمامی این اتهامات پاسخ نداده، اما دست‌داشتن در انفجار روز جمعه در مسجدی در کابل را رد کرده‌اند.

آتش‌بس میان حکومت و گروه طالبان ساعت ۱۲:۰۰ پایان می‌یابد. شهروندان کشور از افزایش خشونت‌ها پس از آتش‌بس سه‌روزه نگرانند.