محمدداوود لغمانی
SM

ادامه‌ی اعتراضات مردم فاریاب؛ محمدداوود لغمانی در مقر لوای ارتش به‌عنوان والی معرفی شد

یک منبع معتبر تأیید می‌کند که محمدداوود لغمانی از سوی مسئولان دولتی امروز (دوشنبه، ۲۷ ثور) در مقر لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین در حومه‌ی شهر میمنه به‌عنوان والی فاریاب معرفی شده است.

نرگس مومند، سخن‌گوی اداره مستقل ارگان‌های محلی نیز در تویتی تأیید کرده است که آقای لغمانی صبح امروز با حضور صبغت‌الله غزنوی، معین شهرداری‌های این اداره، مقام‌های نظامی و غیرنظامی و رییس شورای ولایت فاریاب، به‌حیث والی جدید فاریاب معرفی و به کارش آغاز کرده است.

با این حال، منبعی که نخواست نامش در خبر ذکر شود، در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که معترضان در داخل صحن ولایت خیمه برپا کرده و دروازه‌ی ولایت را نیز بسته کرده‌اند.

منبع در عین حال گفت که تمامی جاده‌های منتهی به مقام ولایت فاریاب نیز از سوی معترضان مسدود شده است.

این معترضان که اکثریت‌شان هواداران مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و معاون اول پیشین ریاست‌جمهوری اند، با معرفی محمدداوود لغمانی به‌عنوان والی فاریاب مخالفت کرده‌اند.

معترضان استدلال می‌کنند که آقای لغمانی با جغرافیای ولایت فاریاب آشنایی ندارد و نمی‌تواند به بهبود وضعیت امنیتی این ولایت کمک کند.

این معترضان همچنان قبلا خواستار انتخابی‌شدن مسئولان ادارات محلی شده بودند.

در سوم ثور اداره مستقل ارگان‌های محلی اعلام کرد که محمدداوود براساس پیشنهاد این اداره و منظوری رییس‌جمهور غنی به‌حیث والی جدید ولایت فاریاب تعیین شده است.

تعیین محمدداوود به‌جای نقیب‌الله فایق، والی پیشین فاریاب با موجی از واکنش‌ها در ولایت‌های شمال کشور از جمله فاریاب مواجه شد. حزب جنبش ملی اسلامی نیز با این انتصاب مخالفت کرد.