سفارت آسترالیا در کابل

آسترالیا سفارت خود در کابل را به‌گونه‌ی موقت مسدود می‌کند

وزارت خارجه‌ی افغانستان اعلام کرده است که دولت آسترالیا با توجه به شرایط امنیتی، تصمیم گرفته است که سفارت خود در کابل را به‌گونه‌ی موقت مسدود کند.

وزارت خارجه امروز (سه‌شنبه، ۴ جوزا) در اعلامیه‌ای گفته است که از این تصمیم آسترالیا آگاهی دارد و به آن احترام می‌گذارد.

این وزارت در عین حال گفته است که از حمایت‌ها و همکاری‌های همه‌جانبه‌ی آسترالیا با مردم و دولت افغانستان در دو دهه‌ی گذشته قدردانی می‌کند.

در این اعلامیه آمده است: «ما تجدید تعهد آستراليا را برای ادامه‌ی حمايت‌ها و مساعدت‌هايش به افغانستان به ديده‌ی قدر نگريسته و تحقق اين تعهدات را در راستای مبارزه با تروریسم، استقرار صلح و ثبات در افغانستان و تداوم همکاری‌های استراتژیک میان دوکشور بااهميت می‌دانيم.»

وزارت خارجه‌ی افغانستان ابراز امیدواری کرده است که دولت آسترالیا این اقدام موقتی‌اش را به‌زودی مورد بازنگری قرار بدهد و حضور دایمی سفارت آن کشور در کابل مانند گذشته ادامه یابد.

وزارت خارجه افزوده است که براساس قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و در چارچوب توافقات با دولت‌های دوست، دولت افغانستان خود را به تأمین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و مصونیت کارکنان دیپلوماتیک کشورهای خارجی متعهد و مکلف می‌داند.

آسترالیا همزمان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان تصمیم گرفته است سفارت خود در کابل را مسدود کند. خروج این نیروها در اول ماه می آغاز شده و قرار است تا ۱۱ ماه سپتامبر سال جاری میلادی کامل شود.