محمد محقق

محقق: محاسبه‌ی دنیا باید این باشد که افغانستان به لانه‌ی تروریسم بدل نشود

محمد محقق، مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی و رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان می‌گوید که دنیا باید فریب کسانی که نرم‌نرم سخن می‌گویند، اما چهره عوض می‌کنند، نخورد.

آقای محقق امروز (جمعه، ۷ جوزا) در جریان صحبت‌هایش در مراسم دهمین سالیاد داوود داوود، فرمانده زون ۳۰۳ پامیر در شمال افغانستان و شاه‌جهان نوری، فرمانده پولیس تخار، همچنین گفت که محاسبه‌ی دنیا باید این باشد که افغانستان به لانه‌ی تروریسم بدل نشود.

مشاور رییس‌جمهور اشرف غنی افزود که شعار جنگ نمی‌دهند و برای صلح آمادگی دارند، اما بارها گفته است که طرف مقابل [طالبان] هیچ تمایلی به صلح ندارد. او تأکید کرد که هم برای صلح و هم برای جنگ آماگی دارند.

با این حال، آقای محقق گفت که در ۲۰ سال گذشته برای دموکراسی و درس و تحصیل کار کرده‌اند، اما در جریان دو سال اخیر متوجه شده است که وضعیت به گونه‌ای دیگری پیش می‌رود.

او افزود که در جریان این دو سال آمادگی‌های لازم را گرفته‌اند و در صورتی که صلح تأمین نشود، در کنار دولت و نیروهای امنیتی و دفاعی در خط نظام جهوری اسلامی خواهند ایستاد. او ابراز امیدواری کرد که جنگ دیگری در افغانستان آغاز نشود.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در ادامه‌ی صحبت‌هایش گفت که از نظر او، با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، وضعیت کنون افغانستان «خراب و نابسامان» است. با این حال، او همچنین ابراز امیدواری کرد که اوضاع خوب و صلح نیز تأمین شود.

از سوی هم، محقق گفت که طالبان به این فکر نباشند که با رفتن نیروهای خارجی از افغانستان، قضیه به نفع آنان تمام می‌شود، زیرا به‌گفته‌ی او، «قهرمانانی» که اتحاد جماهیر شوروی را شکست دادند، اکنون اگر خودشان نیستند، نسل آینده‌ی شان در برابر طالبان ایستادگی و بیرق افغانستان را بلند نگه خواهند داشت.

روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان از اول ماه می رسما کلید خورده است. این روند قرار است تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی کامل شود. امریکا و ناتو همواره تأکید کرده‌اند که حتا پس از خروج، به حمایت‌شان از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان ادامه خواهند داد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *