یونس قانونی

قانونی: اختلافات درونی در دولت نظام را به فروپاشی سوق می‌دهد

محمدیونس قانونی، عضو کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی و معاون پیشین ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که اختلافات درونی در دولت کنونی، نظام را به فروپاشی سوق می‌دهد.

آقای قانونی که امروز (پنج‌شنبه، ۱۳ جوزا) در مراسم دهمین سالروز کشته‌شدن محمدداوود داوود و شاه‌جهان نوری در شهر کابل صحبت می‌کرد، گفت که اختلافات در درون دولت «عمیق» است و قبل از اینکه نظام توسط «عوامل بیرونی» به فروپاشی مواجه شود، بحران بی‌اعتمادی و اختلافات درونی، آن را به فروپاشی سوق می‌دهد.

به گفته‌ی او، هم‌اکنون اختلافات میان دولت و چهره‌های سیاسی و دولت و مردم به اوج خود رسیده است.

این عضو کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی افزود که این اختلافات در «حوزه‌ی جمهوریت» گروه طالبان را امیدوار کرده است تا پس از خروج نیروهای خارجی، قضیه‌ی افغانستان را از طریق نظامی به نفع خود حل کند.

در همین حال، او تأکید کرد: «قبل از رسیدن به یک صلح با مخالفان (گروه طالبان)، صلح درون خانه‌ی ما نیاز و فوریت اولی ما است.» به گفته‌ی محمدیونس قانونی، تا زمانی که فاصله میان دولت و ملت از بین برده نشود و در درون دولت وحدت ایجاد نشود، پیروزی در روند صلح هم ممکن نیست.

او گفت که دولت متعلق به تمام مردم افغانستان است و نباید اجازه‌ی فروپاشی نظام و از کنترل خارج‌شدن وضعیت به کسی داده شود.

آقای قانونی در خطاب به رهبری دولت همچنین گفت: «نگذاریم وضعیتی در افغانستان به‌میان آید که نه شما مسئولان محترم دولتی توان کنترلش را داشته باشید و نه سیاسیون بیرون از سیستم و نظام. شما این اختیار را در پیشرو دارید که به اصلاحات و خواست مردم تن بدهید.»

او تأکید کرد که خواست مردم باید از سوی رهبری دولت مورد حرمت قرار گیرد و در دولت هم اصلاحات بنیادی اعمال شود و «تغییرات مردم‌پذیر» به‌میان آید.

در همین حال، این عضو کمیته‌ی رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی از مردم خواست که نگران اوضاع در کشور نباشند، اما قضایا را به دقت دنبال کنند.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت که زمان آن است تا مردم متوجه وضعیت و واقعیت‌های کنونی کشور باشند.

آقای عبدالله افزود که نیروهای خارجی در حال بیرون‌شدن از کشور اند و اکنون نیاز است تا دولت‌مردان برای بیرون‌شدن موفقانه از این امتحان، از تأکتیک، تدبیر، مقاومت، مردم‌سالاری و شجاعت استفاده کنند.

او در ادامه تأکید کرد که اکنون نیاز است تا مسایل شخصی کنار گذاشته شود و تدبیری برای بیرون‌رفت از وضعیت موجود سنجیده شود.

«افغانستان به اندازه‌ی گذشته از صلح فاصله دارد»

از سویی هم، عبدالله عبدالله در بخشی از صحبت‌هایش گفت با وجودی که مذاکرات صلح آغاز شده است، اما «افغانستان به‌اندازه‌ی گذشته از صلح» فاصله دارد.

او این موضوع را یک چالش بزرگ عنوان کرد و گفت که علی‌رغم آن مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان جریان دارد و هنوزهم به پایان نرسیده است.

آقای عبدالله با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان هم گفت که ممکن خروج این نیروها بر وضعیت افغانستان تأثیر بگذارد. او اما تأکید کرد که خروج این نیروها با نیروهای شوری سابق از افغانستان متفاوت خواهد بود.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی توضیح داد که در آن زمان افغانستان تنها گذاشته و به‌صورت کامل تجرید شده بود.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که شماری از اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی صلح دولت افغانستان پس از هفته‌ها بن‌بست در مذاکرات بین‌الافغانی روز گذشته به شهر دوحه، پایتخت قطر رفتند. وزارت دولت در امور صلح قبلا گفته بود که مذاکرات با طالبان از جایی که متوقف شده، دوباره از سر گرفته می‌شود.