پیش‌نویس مشوره حقوقی درباره «نسل‌کشی» در کمیسیون نظارت بر قانون اساسی تصویب نشد

پیش‌نویس مشوره حقوقی در باب «نسل‌کشی» و جنایت علیه بشریت، در کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان به‌دلیل مخالفت برخی از اعضای این کمیسیون به تصویب نرسیده است.

در این پیش‌نویس مشوره حقوقی پیشنهاداتی در مورد پی‌گیری جرایم نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت به مقام ریاست‌جمهوری مطرح شده است.

طبق این پیش‌نویس مشوره حقوقی، حمله‌ی مرگبار عمدی به یک گروه قومی، نژادی یا مذهبی به‌منظور نابودکردن تمام یا بخشی از آنها با استناد به ماده ۳۳۳ کُد جزای افغانستان، مصداق ارتکاب جرم «نسل‌کشی» محسوب می‌شود.

در این پیش‌نویس تأکید شده است که ارتکاب عمدی قتل، نابودسازی و تعقیب و آزار هر گروه قومی به‌دلایل نژادی، قومی، فرهنگی و مذهبی براساس ماده ۳۳۵ کُد جزا جرم علیه بشریت نیز محسوب می‌شود.

در این پیش‌نویس پیشنهاد شده است که دولت براساس کُد جزا برای هر یک از این جنایات «نسل‌کشی» در مراکز عدلی و قضایی تشکیل پرونده داده و دادخواهی قربانیان و آسیب‌دیدگان را به‌صورت رسمی ثبت کند.

همچنین در این پیش‌نویس تأکید شده است که دولت باید عاملان این جنایات را در دادگاه‌ها هرچند به‌صورت غیابی محاکمه کند تا در صورت شناسایی عاملان و آمران جنایات یادشده، تطبیق حکم بر آنان برای دولت و متضرران آسان‌تر شود.

در بخشی دیگری از این پیش‌نویس مشوره حقوقی آمده است که دولت مطابق قوانین بین‌المللی حقوق بشر و معاهداتی که افغانستان به آنها پیوسته، متعهد است که جنایت علیه تمام شهروندان غیرنظامی افغانستان از جمله حمله علیه گروه‌های قومی و مذهبی را از مجراهای بین‌المللی پی‌گیری کند.

در پایان این پیش‌نویس مشوره حقوقی تأکید شده است که دولت افغانستان مؤظف است از تمامی ظرفیت ملی و بین‌المللی در اجرای تأمین امنیت و صیانت از حق حیات شهروندان در برابر «ماشین کشتار بی‌رحمانه‌ی تروریستان» استفاده کند.

این پیش‌نویس مشوره حقوقی با مخالفت سید ابوبکر متقی، یک عضو کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی مواجه شده و به این دلیل به تصویب نرسیده است.

آقای متقی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز استدلال می‌کند که وقتی حرفی از «نسل‌کشی» به‌میان می‌آید، باید مشخص باشد که «نسل‌کشی» از سوی کی‌ها صورت گرفته است.

متقی می‌گوید که در افغانستان تنها هزاره‌ها کشته نمی‌شوند. به‌گفته‌ی او، تأکید بر مسایل قومی باعث نفاق کلان دیگری در کشور می‌شود که باید از آن خودداری شود.

اخیرا حملات بر غیرنظامیان جامعه هزاره در غرب کابل افزایش یافته است.

روز گذشته شماری از شهروندان افغانستان کمپینی را در تویتر در اعتراض به کشتار هدفمند هزاره‌ها راه اندازی کردند و خواستار «توقف نسل‌کشی هزاره‌ها» شدند.