اشرف غنی

پیام غنی در مورد خشک‌سالی: حاصلات گندم نزدیک به دو میلیون تُن کاهش خواهد یافت

رییس‌جمهور اشرف غنی در پیامی به مناسبت مهار خطرهای ناشی از خشک‌سالی گفته است که در جریان سال جاری میزان حاصلات گندم نزدیک به دومیلیون تُن کاهش خواهد یافت. سال گذشته افغانستان ۵.۱ میلیون متریک تُن گندم تولید کرده بود.

آقای غنی در این پیام ویدیویی که امروز (سه‌شنبه، ۱ سرطان) منتشر شده، همچنین گفته است که امسال بیش از سه میلیون مواشی به‌خاطر نبود علوفه و آب در خطر نابودی قرار دارد و وزارت زراعت، آبیاری و مالداری در راستای کم‌کردن این خطر کار می‌کند.

با این حال، غنی به مردم افغانستان به ویژه کسانی که در مناطق آسیب‌پذیر از خشک‌سالی ساکن هستند، اطمینان داده است که از آنان غافل نیست و نخواهد بود. او گفته است که به موضوع مهار خشک‌سالی به‌عنوان یک اولویت ملی می‌نگرد.

رییس‌جمهور غنی علاوه کرده است که تلاش می‌کنند در توزیع کمک‌ها به افراد مستحق، تبعیض صورت نگیرد، تا از سرازیرشدن مردم به شهرها و افزایش فقر جلوگیری شود.

آقای غنی علاوه کرده است که در هر ولایت و ولسوالی‌، دهکده‌هایی قرار دارد که از خشک‌سالی متأثر است.

به‌گفته‌ی او، ۳۰ درصد از مناطق کشور در معرض خشک‌سالی شدید، ۵۰ درصد در معرض خشک‌سالی جدی و ۲۰ درصد دیگر در معرض خشک‌سالی معتدل قرار دارد.

او به وزارت‌های زراعت و رسیدگی به حوادث هدایت داده است تا مناطق متأثر از خشک‌سالی را در سه بخش «شدید»، «جدی» و «معتدل» تقسیم‌بندی کنند تا کمک‌ها نیز بر همین اساس توزیع شود.

غنی به کمک‌رسانی به ساحات تحت کنترل طالبان نیز تأکید کرده و از این گروه خواسته است که خشونت و تخریب اقتصاد کشور را متوقف و برای کم‌کردن خطرات ناشی از خشک‌سالی همکاری کند.

از سوی هم، رییس‌جمهور غنی گفته است که بودجه‌ی تخمینی مبارزه با خطرات خشک‌سالی را مرور کرده، اما متوجه شده است که در برابر حجم خشک‌سالی کفایت نمی‌کند.

غنی تأکید کرده است که دولت از وجوه دست‌داشته‌اش دست به کار شده و همزمان، مؤسسات غیردولتی نیز مؤظف شده‌اند که فعالیت‌های‌شان را همسو با دیدگاه ملی که از جانب دولت ارایه شده، تطبیق کنند.

او به وزارت مالیه هدایت داده است تا در هماهنگی و تفاهم نزدیک با تمام شرکای بین‌المللی از جمله بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی، بانک انکشاف اسلامی و کشورهای همکار و کمک‌رسان، خلاها و کسر موجود در بودجه را کاهش دهد.

رییس‌جمهور غنی گفته است که ارایه خدمات با کمک‌ها به‌خاطر مهار تأثیرات خشک‌سالی هیچ تأثیری بالای برنامه‌های ملی که زیر کار است نخواهد گذاشت و هیچ پروژه‌ای متوقف نخواهد شد.

غنی در عین حال از کشورهای کمک‌کننده خواسته است که کمک‌های بشردوستانه‌ی‌شان به افغانستان را افزایش دهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *