«سردرگم و نگران پشت دروازه‌ی اداره ملی احصائیه منتظریم»

«سردرگم و نگران پشت دروازه‌ی اداره ملی احصائیه منتظریم»

در خزان سال گذشته (۱۳۹۹) اداره ملی احصائیه و معلومات ۳۰۰ بست در این اداره را به اعلان سپرد. ۳۰۰ نفر با بالاترین نمرات در این امتحان جذب شدند و ۱۵۰ نفر با نمرات بالا به بخش ریزرف فرستاده شدند. افرادی که به ریزرف فرستاده شدند، می‌گویند که اداره ملی احصائیه و معلومات طی ایمیلی که در ۱۲ جوزای امسال (۱۴۰۰) به آن‌ها فرستاده، از آن‌ها خواسته بود که برای استخدام و طی مراحل اسنادشان به این اداره مراجعه کنند.

به گفته‌ی این افراد، زمانی‌که آن‌ها به اداره‌ی احصائیه و معلومات مراجعه کردند این اداره جواب منفی داده و از تصمیم‌شان مبنی بر استخدام آن‌ها منصرف شده است.

یکی از این متقاضیان به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که او و بسیاری دیگر با تحمل هزاران مشکل از ولایات دوردست خودشان را به کابل رسانده و اسنادشان را طی مراحل کرده‌اند اما اداره احصائیه و معلومات با تغییر تصمیم‌‌اش حاضر به استخدام آن‌ها نیست و این کار را به زمانی نامعلوم محول کرده‌ است.

اداره ملی احصائیه و معلومات تعداد بست‌هایی را که برای افراد ریزرفی درنظر گرفته شده بود ۳۰۰ بست می‌گوید. این اداره اضافه می‌کند که پروسه‌ی استخدام این متقاضیان به‌خاطر شیوع کرونا به تعویق افتاده است و هر زمان نیاز شد به متقاضیان تماس می‌گیرد.

سفر با پول قرض و گوش شنوایی که نیست

تقی (مستعار) همین که ایمیل اداره ملی احصائیه و معلومات را دریافت کرد از دایکندی خودش را به کابل رساند. تقی می‌گوید وقتی به اداره ملی احصائیه و معلومات مراجعه کرد از او خواسته شد تا استعلام‌هایی از وزارت صحت و وزارت داخله بیاورد و از طرفی دیگر دو نفر از کارمندان دولت او را ضمانت کند تا استخدام شود.

یکی از مکتوب‌های فرستاده‌شده اداره ملی احصائیه و معلومات به فرماندهی پولیس کابل: «تقی باشنده ولایت دایکندی در امتحان رقابت آزاد به‌حیث کارمند توزیع تذکره الکترونیکی در مربوطات این اداره موفق گردیده است. بنابراین لطف نموده از صورت مسئولیت جرمی و عدم مسئولیت جرمی این فرد به اداره احصائیه اطمینان بخشید.»

استعلام اداره ملی احصائیه و معلومات به فرماندهی پولیس کابل بابت تثبیت مسئولیت یا عدم مسئولیت جرمی یکی از متقاضیان.
استعلام اداره ملی احصائیه و معلومات به فرماندهی پولیس کابل بابت تثبیت مسئولیت یا عدم مسئولیت جرمی یکی از متقاضیان.

بعد از آن، تقی استعلام‌های وزارت صحت عامه و وزارت داخله را طی مراحل کرده قرار شد چهارشنبه برای گرفتن استعلام تأیید سویه تحصیلی و جواز کار اقدام کند، اما سه‌شنبه پیامی از اداره ملی احصائیه و معلومات به او و سایر متقاضیان فرستاده شد که از تعلیق پروسه سخن گفته شده بود: « برای ما پیام فرستادند که پروسه برای مدتی تعویق شده و ممکن است یک ماه شاید هم دو ماه طول بکشد.»

استعلام اداره احصائیه و معلومات به وزارت صحت بابت تأیید وضعیت صحی کارمند.
استعلام اداره احصائیه و معلومات به وزارت صحت بابت تأیید وضعیت صحی کارمند.

تقی می‌گوید با وجودی که او استعلام وزارت صحت عامه را، که «وضعیت صحی» او را تأیید کرده، و استعلام وزارت داخله را طی مراحل کرده است و دو کارمند دولت او را «ضمانت» کرده به این اداره آورده اما اداره ملی احصائیه و معلومات از تصمیمش مبنی بر استخدام او و دیگران منصرف شده است.

از ۱۵۰ نفر ریزرفی ۸۰ تا ۹۰ نفر آن استعلام گرفته و اسنادشان را طی مراحل کرده بودند که با مراجعه به اداره ملی احصائیه و معلومات به تصمیم این اداره به خاطر تعلیق پروسه اعتراض کردند. به گفته‌ی تقی، نتیجه آن شد که مسئول استخدام این اداره، رفیع ظفریان وعده سپرد با طی مراحل و تکمیل‌کردن اسناد، آن‌ها را ظرف ۱۰ روز استخدام کند: «ظفریان گفت که اداره احصائیه دوباره تصمیم گرفته که شما مکتوب‌ها را امضا کنید و دوشنبه به شما تحویل می‌دهیم و ما در جریان ۱۰ روز شما را استخدام می‌کنیم و منظوری‌تان تکمیل می‌شود. اما وقتی مراجعه کردیم حتا به داخل راه نمی‌دادند.»

یکی از متقاضیان: «در تالار اداره احصائیه منتظر ماندیم. منیلا حکیمی رییس منابع بشری اداره آمد و گفت که به‌دلیل شیوع کرونا مراجعین مراکز توزیع شناس‌نامه الکترونیکی کم شده و این اداره فعلا کارمند ضرورت ندارد. از ما خواست تا برگشت وضعیت به حالت عادی منتظر باشیم.»

تقی می‌گوید که برای آمدنش از دایکندی به کابل، پول قرض کرده اما بی‌تفاوتی اداره‌ ملی احصائیه و معلومات و ندادن یک تاریخ مشخص او و دیگران را سرگردان کرده و برای حل مشکل‌‌شان به هر جایی مراجعه کرده جواب امیدبخشی دریافت نکرده‌اند.

عزیز قاسمی، کارمند سابق اداره ملی تنظیم امور آب در ولایت هلمند بود. اما وقتی ایمیل اداره ملی احصائیه و معلومات را دریافت کرد تصمیم گرفت برای پیش‌رفت بیش‌تر و فرار از جنگ، که دامنه‌اش هر روز گسترش می‌یافت، از وظیفه‌اش در اداره تنظیم آب استعفا دهد و به کابل بیاید.

آقای قاسمی می‌گوید برای استعلام‌ها و طی مراحل آن خیلی تلاش کرده اما در آخرین گام با پاسخ منفی اداره ملی احصائیه و معلومات مواجه شده است.

عزیز قاسمی می‌گوید که او مثل سایر کسانی دیگر برای حل مشکلش تا دروازه پارلمان و مجلس سنا هم رفته است اما باوجود وعده و وعیدهای فراوان نتوانسته به هدفش برسد: «عارف رحمانی نماینده غزنی در مجلس برایم گفت که اداره احصائیه و معلومات به کسی جواب‌گو نیست. منشی آقای مسلم‌یار، رییس مجلس سنا از ما خواست که یک شکایت درج کنیم و او هماهنگی می‌کند تا شکایت را برسانیم.»

عزیز قاسمی: «فورم را دادند که برویم طی مراحل کنیم و به سرعت بیاوریم که پروسه استخدام زود شود. سخت است کسی از ولایات بیاید و کسی را پیدا کند که ضمانت کند؛ پیداکردن دو نفر کارمند دولت یک هفته زمان می‌برد. با مشکلات زیاد دو نفر ضامن پیدا کردم؛ استعلام‌های وزارت داخله و صحت یک طرف. بعد از یکی دو هفته وقتی مراجعه کردیم انگار برای‌شان اهمیتی ندارد، گفتند برویم منتظر زنگ‌شان باشیم. اداره باید مسئولیت ایمیل و وعده‌های خود را بپذیرد. این که بعد از تحمل مشکلات اداره بگوید که هیچ ضمانت و مسئولیتی ندارد که استخدام کند معنا ندارد. در ۱۲ جوزا ایمیل زد که بیایید تا تاریخ ۲ جون و ما پشت این کارها گشتیم.»

فورم ضمانت‌خط یکی از متقاضیان که می‌گوید برای این که دو نفر کارمند دولت ضامن پیدا کند با مشکلات زیادی روبه‌رو شده.
فورم ضمانت‌خط یکی از متقاضیان که می‌گوید برای این که دو نفر کارمند دولت ضامن پیدا کند با مشکلات زیادی روبه‌رو شده.

آقای قاسمی در امتحان شناس‌نامه‌ی الکترونیکی در خزان سال گذشته ۱۸۴ نمره گرفت و کسانی که تا ۱۸۳ نمره گرفتند به بخش ریزرف فرستاده شدند.

متقاضیان کار در اداره ملی احصائیه و معلومات می‌گویند همه‌ی حداقل ۸۰ نفری که با دریافت ایمیل، به اداره ملی احصائیه و معلومات مراجعه کرده‌اند اسنادهای‌شان را طی مراحل و تأیید کرده اما تصمیم این اداره آن‌ها را سرگردان کرده است. این متقاضیان اضافه می‌کنند وقتی می‌خواستند مشکل‌شان را با رییس این اداره در میان بگذارند توسط پولیس به زور بیرون کشیده شدند.

به گفته‌ی یکی از متقاضیان شایعات شنیده می‌شود که بین رییس این اداره و منابع بشری آن اختلاف وجود دارد: «رفیع ظفریان مسئول استخدام می‌گوید که بیایید مکتوب‌های شما را طی مراحل می‌کنیم و دوشنبه این مکتوب‌ها امضا می‌شود. در جریان ۱۰ روز منظوری شما می‌آید. رییس منابع بشری می‌گوید که مسأله‌ی کرونا است و پروسه تعلیق شده و استخدام‌ها را کاملا بند کردیم.»

شکایت اصلی این متقاضیان تصمیم غیرمنتظره مبنی بر تغییر نظر اداره ملی احصائیه و معلومات است که در ایمیل فرستاده شده به آن‌ها گفته بود که آن‌ها را استخدام می‌کند اما با مراجعه‌ی این متقاضیان اداره ملی احصائیه و معلومات تصمیمش را تغییر داده و پروسه‌ی استخدام آن‌ها را به حالت تعلیق درآورده است. این متقاضیان می‌گویند که اداره ملی احصائیه و معلومات برای استخدام آن‌ها تاریخ مشخص به آن‌ها نمی‌دهد و آن‌ها با پول قرض خود را از ولایات دوردست به کابل رسانده و این روزها خرچ و مصارف روزانه‌ی‌شان را ندارند و این مسأله آن‌ها سردرگم و نگران کرده است.

پاسخ اداره ملی احصائیه و معلومات

مسئولان اداره ملی احصائیه و معلومات می‌گویند که بست‌های ایجادشده‌ی ریزرفی ۳۰۰ بست بود، اما شیوع کرونا باعث کاهش تعداد مراجعه‌کننده‌ها به مراکز توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی در کابل شده است و پروسه به همین دلیل به تعویق افتاده است.

رویینا شهابی سخن‌گوی اداره ملی احصائیه و معلومات به نقل از رییس منابع بشری این اداره می‌گوید که دلیل تعلیق پروسه‌ی استخدام این متقاضیان شیوع کرونا و عدم مراجعه‌ی مراجعه‌کنندگان به مراکز توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی کابل است: «کارمندان ریزرف ۳۰۰ بست بودند که قرار پلان به نوبت‌های دوم (شیفت‌های دوم کاری) در مراکز توزیع تذکره الکترونیکی کابل توظیف می‌نمودیم، اما به نسبت عدم مراجعه مراجعین در نوبت دوم کاری و شیوع ویروس کرونا پلان متذکره معطل شده است. لذا دوباره ایمیل شد که پروسه معطل است.»

به گفته‌ی خانم شهابی در صورت نیاز اداره ملی احصاییه و معلومات با این متقاضیان تماس گرفته و خبر داده می‌شود: «صرف به کاندیدان ایمیل ارسال شده بود و پروسه‌ی استخدام‌شان اجرا نگردیده است. هرزمان نیاز شد به آن‌ها تماس گرفته خواهد شد. و دیگر این‌که آن‌ها کاندیدان ریزرف‌اند و ادارات نظر به نیازمندی توظیف‌شان می‌کنند.»