چالش سطل یخ

در امریکا چیزی راه افتاده به نام چلنج سطل ِ یخ. هدف از آن مشهور کردن بیماری عصبی خطرناک ال اس (LS) است و چلنج سطل یخ بهانه‌یی برای پول جمع کردن برای مقابله با این بیماری. هر کسی که به این چالش فراخوانده می‌شود باید سطلی پر از یخ را بر سر خود خالی کند.

در پی مشهور شدن یک شبه‌ی این چلنج، وزارت داخله‌ی افغانستان اعلام کرد که تمام شهروندان افغانستان مکلف اند که به صورت داوطلبانه در این مسابقه‌ی جهانی شرکت کنند. در اعلامیه‌ی وزارت داخله‌ی افغانستان آمده است که با کسانی که در این زمینه کاهلی کنند برخورد شدید قانونی صورت خواهد گرفت. دولت امریکا با استقبال از این طرح وزارت داخله‌ی افغانستان وعده داد که شانزده میلیون سطل پلاستیکی با کیفیت را به افغانستان اهدا خواهد کرد. یکی از مسئولان وزارت خارجه‌ی افغانستان با این طرح امریکا مخالفت کرد و گفت:

” مشکلات ما کمبود سطل نیست. ما یخ نداریم. توقع ما از جامعه‌ی بین‌المللی این است که برای ما یخ بفرستد.”

وزیر انکشاف دهات نیز با تاکید بر این که در افغانستان یخ یک پدیده‌ی نادر می‌باشد به خبرنگاران گفت:

” سطل که مساله‌یی نیست. ما می‌توانیم همین سطل‌هایی را که خودمان ازشان آب می‌خوریم استفاده کنیم. سطل ِ گاو هم زیاد است. مشکل اساسی ما نبودن یخ است.”

بر اساس گزارش‌ها، امروز در جلسه‌یی که اعضای کابینه با رئیس جمهور افغانستان داشتند، مساله‌ی سطل و یخ به صورت مبسوط مورد بررسی قرار گرفت. رئیس جمهور با اشاره به کمبود یخ در کشور گفت:

” ما باید از نظر یخ روی پای خود ایستاد شویم. الحمدالله امروز وزارت خانه های ما یخچال دارند، موسسات ما یخچال دارند و جای شکر است.”

رئیس جمهور به چندین وزارت خانه دستور داد که با برگزاری کنفرانس‌های مشترک از کشورهای تمویل کننده درخواست کنند که به مساله‌ی فقدان یخ در کشور توجه جدی مبذول نمایند. آقای کرزی هشدار داد که اگر مبذول ننمایند، خوب مبذول نمی نمایند دیگر. وی هم چنان با لحنی حاکی از خشم خطاب به جامعه‌ی بین المللی گفت:

” دولت افغانستان و مردم افغانستان تمام گزینه‌ها را روی میز نگه خواهند داشت. چنانچه تا دو روز دیگر کمک‌های یخی دوستان بین المللی به افغانستان نرسد، ما به جای یخ خاک بر سر خود خواهیم ریخت”.

در خبری دیگر، دبیر کل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی قول داد که جهان نخواهد گذاشت مردم افغانستان خاک بر سر خود بریزند.