خواست حکومت از سازمان ملل برای توقف حملات پاکستان

اطلاعات روز: مقام‌های وزارت امور خارجه‌ی کشور می‌گویند،  آن‌ها در نشست مجمع سازمان ملل متحد، پیش‌نهادهایی مشخص را برای توقف حملات پاکستان ارائه خواهند کرد. قرار است این نشست تا سه هفته‌ی دیگر برگزار شود. احمدشکیب مستغنی، سخن‌گوی این وزارت دیروز به رسانه‌ها گفت، آن‌ها در این نشست از سازمان ملل خواهند خواست؛ تا اقدام‌های عملی را برای توقف حملات نظامیان پاکستان روی دست گیرد.

 او تأکید کرد، در نشست مجمع سازمان ملل متحد، برای توقف حملات نظامیان پاکستان؛ روی یک راه‌کار مشخص بحث خواهد شد. سخن‌گوی وزارت خارجه گفت، حکومت از چند سال به این طرف، بارها از پاکستان خواسته تا حملاتش بر مناطق شرقی کشور را متوقف کند، اما آن کشور هنوز به این خواست‌ها توجه نکرده است.

موشک و راکت پراکنی پاکستان از چهار سال به این سو، به طور دوامدار بر برخی از مناطق شرقی کشور ادامه دارد. هرچند حکومت بارها به گونه‌ی دوستانه، اعتراضی و گاهی هشدارآمیز از پاکستان خواسته ‌است، تا حملات خود بر مناطق شرقی به خصوص کنر، قندهار و نورستان را متوقف کند، اما پاکستان به چنین خواست‌ها توجهی نکرده است.

اما شماری از آگاهان سیاسی و نظامی معتقد است، کشور پاکستان در عقب این حمله‌ها سه هدف عمده را پیگیری می‌کند: در قدم نخست حکومت پاکستان از این طریق بر حکومت افغانستان فشار وارد می‌کند، تا خط دیورند را به رسمیت بشناسد. در گام دوم، می‌خواهد از نوسازی و بازسازی در مناطق شرقی کشور جلوگیری کند. در قدم سوم، پاکستان با ادامه‌ی حملات خود، باشندگان بخش‌هایی از ولسوالی‌هایی مناطق شرقی را از محل آواره می‌کند و قصد دارد، این مناطق به لانه‌های تروریزیم تبدیل شود. ‌

این کارشناسان با انتقاد شدید از حکومت می‌گویند، نبود یک اراده‌ی قوی در برابر پاکستان، باعث ادامه‌ی حملات آن کشور بر مناطق شرقی شده است.

براساس معلومات ارائه شده، نظامیان پاکستان در جریان چند سال گذشته، حدود 5 هزار فیر موشک را بر برخی از مناطق شرقی کشور شلیک کرده  که بر اثر آن، ده‌ها فرد ملکی کشته و زخمی شده ‌اند. در این حملات، بیش‌تر از 2500 خانواده آواره شده و نیز بخش‌هایی از جنگلات مناطق شرقی به خاکستر مبدل شده‌‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *