سفر هیأت بلندپایه افغانستان به دوحه
SM

عبدالله در رأس یک هیأت بلندپایه برای گفت‌وگو با طالبان عازم دوحه شد

هیأت بلندپایه‌ی افغانستان لحظاتی پیش کابل را به مقصد دوحه، پایتخت قطر ترک کرد. ریاست این هیأت را عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی بر عهده دارد. این هیأت به‌منظور گفت‌وگو با طالبان عازم دوحه شده است.

محمدکریم خلیلی، عطامحمد نور، سلام رحیمی، باتور دوستم، سید سعادت منصور نادری، فاطمه گیلانی، محمد ناطقی و… در ترکیب این هیأت حضور دارند. عبدالله گفت که شماری از اعضای دیگر این هیأت از قبل در دوحه تشریف دارند.

پیشتر گزارش شده بود که قرار است حامد کرزی نیز در ترکیب این هیأت حضور داشته باشد، اما او از رفتن به این سفر خودداری کرده است. عبدالله اما پیش از عزیمت به دوحه در حضور حامد کرزی به خبرنگاران گفت که آقای کرزی از هیأت اعزامی به دوحه، حمایت می‌کند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت که هیأت اعزامی با صلاحیت کامل به دوحه می‌رود و از جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی می‌کند. او ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوی این هیأت با طالبان نتایجی نیز در پی داشته باشد.

آقای عبدالله گفت درحالی که جنگ در سراسر کشور جریان دارد، تمام تلاش‌ها باید برای ختم جنگ متمرکز شود. او همچنین ابراز امیدواری کرد که طالبان از فرصت برای پایان دادن به درد و رنج مردم استفاده کنند.

عبدالله گفت که صلح از دست‌به‌دست شدن ولسوالی‌ها نه، بلکه از میز مذاکرات به‌دست آمده می‌تواند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور سفر هیأت بلندپایه به دوحه برای گفت‌وگو با طالبان را در وضعیت کنونی لازمی عنوان کرد.

این درحالی است که روز گذشته منابع معتبر به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که طالبان یک بسته‌ی پیشنهادی را به دولت افغانستان پیشکش کرده‌اند که در نخستین بند آن خواستار تدوین قانون اساسی جدید برای افغانستان شده‌اند.

منابع اطلاعات روز روز گذشته تأیید کرده بودند که طالبان در دیدار با هیأت جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه، پیشنهاد برقراری یک آتش‌‌بس سه‌ماهه را ارایه خواهند کرد.

به نقل از این منابع، طالبان در بدل ارایه‌ی این پیشنهاد، آزادی هفت‌هزار زندانی این گروه از محابس دولت افغانستان و خارج شدن رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد را خواهند خواست.