هیئت صلح دوحه

سفر هیئت افغانستان به دوحه؛ در گرماگرم جنگ، تازه‌های صلح چیست؟

منابعی آگاه از مذاکرات صلح افغانستان به اطلاعات روز تأیید کرده‌اند که طالبان بسته‌ی پیشنهادی ۵ ماده‌ای شان را به دولت افغانستان ارایه کرده‌اند. بر اساس تأیید این منابع، به منظور بحث بر سر این بسته‌ی پیشنهادی با طالبان، قرار است هیئتی ۷ یا ۸ نفره، به ریاست عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی فردا به دوحه بروند. کریم خلیلی، عطا محمد نور، سلام رحیمی، سید سعادت منصور نادری، باتور دوستم، فاطمه گیلانی و محمد ناطقی عبدالله عبدالله را در این سفر همراهی خواهند کرد.

به نقل از منابع، حامد کرزی رییس جمهور پیشین از پیوستن به این هیئت و سفر به دوحه امتناع کرده است اما تلاش‌هایی از سوی برخی از نمایندگی‌های دیپلماتیک در کابل برای جلب رضایت او و همراهی با این هیئت جریان دارد. هنوز روشن نیست که رییس جمهور پیشین این هیئت را همراهی خواهد کرد یا خیر.

منابع ما تأیید می‌کنند در صورتی که مذاکرات هیئت اعزامی دولت افغانستان به دوحه با طالبان در مورد بسته‌ی پیشنهادی این گروه، به پیشرفت‌های ملموسی دست یابد، احتمالا هیئت جمهوری اسلامی افغانستان برای دیدار با عمران خان؛ نخست وزیر، جنرال قمر باجوا؛ رییس ستاد ارتش و جنرال فیض حمید؛ رییس آی‌اس‌ای، مستقیما به اسلام آباد برود. در صورتی که این دیدار برگزار شود، علاوه بر هیئت جمهوری اسلامی افغانستان، از رییس جمهور غنی نیز برای سفر به اسلام‌آباد دعوت خواهد شد. دیدار‌های سفیر پاکستان با رهبران سیاسی افغانستان در کابل که در روزهای اخیر صورت گرفت، بخشی از هماهنگی‌های دیپلماتیک برای تنظیم این دیدار مهم میان رهبران افغان و مقامات ارشد پاکستان بوده است.

یک منبع آگاه از دولت افغانستان به اطلاعات روز تأیید می‌کند این احتمال وجود دارد که میان رییس جمهور غنی و عمران خان در تاشکند، گفت‌وگوهایی در خصوص دیدار احتمالی مقامات عالی‌رتبه‌ی دو کشور در اسلام‌آباد صورت بگیرد. رییس جمهور غنی و عمران خان، هم‌اکنون در سفر به تاشکند به سر می‌برند.

منابع ما تأیید می‌کنند که تحرکات اخیر در روند صلح افغانستان شامل ارایه‌شدن بسته‌ی پیشنهادی طالبان به دولت افغانستان، سفر هیئت افغانستان به دوحه و دیدار احتمالی مقامات ارشد افغانستان و پاکستان در اسلام‌آباد، به ابتکار همکاری‌های مشترک جنرال نیک کارتر؛ رییس ستاد ارتش بریتانیا و جنرال قمر باجوا؛ رییس ستاد ارتش پاکستان صورت گرفته است.

پیشنهادات طالبان چیست؟

منابع آگاه به اطلاعات روز تأیید می‌کنند که طالبان در نخستین بند بسته‌ی پیشنهادی‌شان، خواستار تدوین قانون اساسی جدید برای افغانستان شده‌اند. در دومین بند بسته‌ی پیشنهادی این گروه، مشروط شده است که هیچ ماده‌ای در قانون اساسی جدید که برای افغانستان تدوین خواهد شد، در منافات با شریعت اسلامی و منافع ملی کشور نباشد. این گروه، در بند سوم بسته‌ی پیشنهادی‌شان، تدوین قانون اساسی جدید را به یک کمیسیون مستقل تسوید قانون اساسی متشکل از قانون‌دانان مسلکی و علمای دینی واگذار کرده است. در بند چهارم، طالبان خواستار آن شده است که قانون اساسی جدید پس از طی مراحل از طرف مرجعی که در مورد آن توافق شده است، به تصویب برسد. مشخص نیست که میکانیزم تصویب‌شدن قانون اساسی جدید از طرف طالبان چگونه پیشنهاد شده است.

سرانجام، در بند پنجم، طالبان خواستار لغو فوری قانون اساسی کنونی شده‌اند. برای جبران خلای ناشی از انحلال قانون اساسی کنونی، تا تصویب و اجرایی‌شدن قانون اساسی جدید، این گروه برگشت به قانون اساسی ۱۳۴۳ را پیشنهاد کرده است. برگشت به قانون اساسی ۱۳۴۳ اما مشروط است. این گروه در پیشنهادشان مشروط کرده است که ماده‌های قانون اساسی ۱۳۴۳ که با شریعت اسلامی و مفاد توافقنامه‌ای که در نتیجه‌ی مذاکرات بین‌الافغانی به میان خواهد آمد، در منافات باشد، از اعتبار و مشروعیت انفاذ ساقط خواهد بود.

منابع ما تأیید می‌کنند که طالبان در دیدار با هیئت جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه، پیشنهاد برقراری یک آتش‌‌بس سه‌ماهه را ارایه خواهند کرد. به نقل از این منابع، طالبان در بدل ارایه‌ی این پیشنهاد، آزادی هفت‌هزار زندانی این گروه از محابس دولت افغانستان و خارج شدن رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل متحد را خواهند خواست. نادر نادری، سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها، ارایه‌شدن این پیشنهاد توسط طالبان را تأیید می‌کند.

یک منبع آگاه در دولت افغانستان به اطلاعات روز می‌گوید، پاسخ حکومت افغانستان به پیشنهاد آتش‌بس سه‌ماهه‌ی طالبان در بدل رهایی ۷ هزار زندانی این گروه و خارج‌شدن رهبران‌شان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، منفی خواهد بود زیرا برای دولت افغانستان واگذاری امتیاز دایمی رهایی زندانیان و خارج‌شدن رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد در بدل دریافت امتیاز مؤقت یک آتش‌بس سه ماهه را نخواهد پذیرفت.

دیدگاه‌های شما
  1. رهائی زندانیان طالبان و بیرون شدن رهبران طالب از لیست سیاه به معنی واگذاری بدون قید و شرط قدرت به طالبان و پاکستان است خلاصه اینکه دولت ومردم افغانستان فقط سه ماه وقت دارن از افغانستان فرارکنند. بدون شک بعداز سه ما مالک افغانستان نه بل پاکستان خواهد بود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *