نشست بین‌الافغانی در دوحه

عبدالله در دوحه: بازنده‌ی اصلی دوام جنگ مردم افغانستان خواهند بود

نشست دو روزه در سطح بلند میان نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان امروز (شنبه، ۲۶ سرطان) در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد.

ریاست هیأت جمهوری اسلامی افغانستان را عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی به عهده دارد. گفته می‌شود که هیأت طالبان را در این گفت‌وگوها، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی این گروه رهبری می‌کند.

در افتتاحیه‌ی این نشست، عبدالله عبدالله و محمدمعصوم استانکزی به نمایندگی از جمهوری اسلامی افغانستان و ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالحکیم به نمایندگی از طالبان صحبت کرده‌اند.

افزون بر این، مطلق بن ماجد القحطانی، نماینده‌ی ویژه قطر برای افغانستان نیز در افتتاحیه‌ی نشست بین‌الافغانی سخنرانی کرده است.

آقای عبدالله در جریان صحبت‌هایش گفته است که جنگ در افغانستان «به شدت» جریان دارد و مردم این کشور قربانی خشونت‌های جاری هستند.

او افزوده است که مسأله‌ی افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و جمهوری اسلامی افغانستان و یا گروه طالبان، هر طرفی که به پیروزی از طریق جنگ و خشونت تلاش کنند، بازنده‌ی اصلی مردم افغانستان خواهند بود.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی علاوه کرده است که افغانستان هنوز هم به بازسازی و روابط سازنده، به منطقه و جهان نیاز دارد و اتصال اقتصادی منطقه نیازمند صلح و ثبات در افغانستان است.

به‌گفته‌ی عبدالله، مردم افغانستان به کمک جامعه جهانی در سال‌های اخیر به دستاوردهای زیادی از جمله حق رأی‌دادن در تعیین زعیم ملی، حقوق و آزادی‌های زنان، حقوق اقلیت‌ها، آزادی بیان، حقوق قربانیان جنگ و دیگر پیشرفت‌ها دست یافته‌اند.

او تأکید کرده است که ممکن است برداشت‌ها از این دستاوردها متفاوت باشد، اما این تفاوت نظرها در معرض قضاوت جمعی مردم قرار بگیرد و از تحمیل برداشت و نظریات به‌گونه‌ی غیر صلح‌آمیز نیز باید خودداری شود.

او گفته است که طرف‌های مذاکره باید با در نظرداشت خواسته‌های مردم، به یک نتیجه‌ی مثبت برسند، در غیر آن، جنگ طولانی خواهد شد و کشور بار دیگر به ویرانه مبدل خواهد شد.

به‌گفته‌ی عبدالله، هیدت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان به نمایندگی از مردم صلاحیت دارد تا روی همه مسائل از جمله اقدامات بعدی که برای رسیدن به یک فیصله‌ی نهایی نیاز است، مذاکره کنند.

او علاوه کرده است که فضای منطقوی و جهانی برای تأمین صلح در کشور فراهم شده و رسیدن به صلح به انعطاف‌پذیری هر دو طرف (دولت و طالبان) نیاز دارد.

در همین حال، ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر طالبان در قطر در جریان صحبت‌هایش بر ضرورت ایجاد یک نظام اسلامی مستقل، مرکزی و قدرتمند تأکید کرده است.

به‌گفته‌ی او، طالبان انتظار دارند مذاکرات بین‌الافغانی با موفقیت به انجام برسد. او در عین حال گفته است که همه باید خودخواهی‌ها، منافع و اهداف شخصی را کنار بگذارند.

از سوی هم، فریدون خوزون، سخن‌گوی شورای عالی مصالحه‌ی ملی در تویتی نوشته است که افتتاحیه‌ی نشست بین‌الافغانی به پایان رسیده و مذاکرات اصلی آغاز شده است.