مذاکرات سطح بلند دولت و طالبان

دومین روز مذاکرات پشت درهای بسته؛ چانه‌زنی برای تشکیل سه گروه مذاکراتی جریان دارد

هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در قطر تلاش دارند بر سر ایجاد سه گروه کاری که روی سه موضوع مشخص بحث کنند، به توافق برسند.

منابع آگاه از دوحه به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که این سه گروه کاری قرار است روی سه موضوع به‌صورت همزمان و موازی کار کنند. «قانون اساسی آینده، اعتمادسازی و نقشه‌ی راه سیاسی» سه موضوع مطرح‌شده برای بحث در گروه‌های کاری است.

براساس گفته‌های این منابع، رهایی زندانیان طالب و بیرون‌شدن نام رهبران گروه طالبان از لیست سیاه سازمان ملل متحد در بخش «اعتمادسازی» و ایجاد حکومت گذار در بحث «نقشه راه سیاسی» می‌گنجد.

منبع می‌افزاید: «می‌کوشند بر سر یک آجندای سه ماده‌ای روشن، تازه، موثر و سریع و همزمان با آن، ایجاد سه گروه مذاکراتی به توافق برسند. این سه گروه به صورت همزمان به کار آغاز خواهند کرد.»

براساس گفته‌های منابع ما، هیئت‌های دوطرف با ترکیب ۷ نفره از هردو سو، دومین جلسه‌ی شان پشت درهای بسته را به پایان رسانده و قرار است سومین جلسه نیز امروز بعد از ظهر برگزار شود. عبدالله عبدالله، کریم خلیلی، عبدالسلام رحیمی، عطا محمد نور، معصوم استانکزی، فاطمه گیلانی و باتور دوستم از طرف دولت افغانستان و عبدالغنی برادر، شهاب‌الدین دلاور، عبدالسلام حنفی، ملا دین محمد، مولانا فرید، ملا فاضل و شیخ عبدالحکیم حقانی از طرف گروه طالبان در این جلسات حضور دارند.

منابع ما تأیید می‌کنند که ماجد القحطانی، نماینده‌ی ویژه‌ی قطر برای صلح افغانستان به عنوان میانجی و تسهیل‌کننده در جلسات حضور داشته است. این منابع می‌گویند طالبان با حضور قحطانی در جلسات راحت نیستند اما تا کنون مخالفت صریح از خود نشان نداده‌اند.