حالا چه کار کنیم؟

اشرف عبدالله رئیس جمهور افغانستان گفت: «خوش می‌گذرد». وی از این راز زمانی پرده برداشت که گروه طالبان به شکست خود اعتراف کرده و از جامعه‌ی بین‌المللی خواست که نگذارد رژیم سرکوب‌گر اشرف عبدالله، بیش از این در قلع و قمع کردن طالبان دست آزاد داشته باشد. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در بیانیه‌یی نوشته است:

«جامعه‌ی بین‌المللی باید بداند که.»

اشرف عبدالله که در جمع خبرنگاران خارجی سخن می‌راند با اشاره به رشد سیاسی- اقتصادی سریع کشور گفت:

«گرچه ما نگرانی دوستان در جامعه‌ی جهانی را درک می‌کنیم و می‌دانیم که دولت افغانستان به یک اپوزیسیون قوی نیاز دارد. با وجود این، دوست نداریم طالبان اپوزیسیون ما باشند. کار ما در زمینه‌ی تشکیل یک اپوزیسیون بسیار خطرناک برای دولت در مرحله‌ی نهایی خود رسیده و امیدواریم تا آخر همین هفته یک اپوزیسیون برای خود بسازیم که دهان ما مثل دهان ِ مثل دهان ِ مثال‌اش پیدا نمی‌شود باز بماند. فعلا نگرانی اصلی ما شکست طالبان نیست. شکست آنان تقصیر ما نیست. خودشان درست عمل نمی‌کنند. نگرانی اصلی ما رشد بسیار سریع و خطرناک اقتصاد کشور است. در طی یک ماه گذشته که من حکومت تشکیل داده‌ام مردم به شکل غیر قابل کنترولی پول‌دار شده‌اند. اکثر دکان‌ها و مغازه‌ها بسته اند، چرا که صاحبان آن‌ها دیگر احتیاجی نمی‌بینند که بازشان کنند. نانوایی‌ها کار نمی‌کنند، چون این قدر پول‌دار شده اند که برای ده پشت شان بس است. تکسی‌رانان همه در خانه‌های خود نشسته اند و پولاد علمدار تماشا می‌کنند. کسی که در یک روز بیش از یک میلیون افغانی در آمد داشته باشد، دیوانه است که تکسی‌رانی کند؟ خلاصه اگر وضعیت تا یک هفته‌ی دیگر همین‌طور ادامه پیدا کند افغانستان با سقوط رو به رو خواهد شد.»

اشرف عبدالله در پاسخ به این سوال که چه‌طور شد مردم این همه پول‌دار شدند، گفت:

«درد این وطن از بیگانه‌هاست، این چون و چرا ندارد. عرض شود که بیگانه‌گان برای نابود کردن اقتصاد کشور میلیاردها دالر را وارد افغانستان کرده‌اند و در اختیار مردم گذاشته اند. مسئولان امنیتی ما می‌گویند که  تنها در دو روز گذشته 97 میلیارد دالر در میان مردم پخش شده. ما تا حالا موفق شده‌ایم چندین کانتینر دالر را پس از ورود به خاک افغانستان نابود کنیم، اما مشکل این است که حالا بیگانه‌گان شبانه از طریق هوا بسته‌های دالر را می‌اندازند و ما هیچ راهی برای کنترول آن نداریم.»

بر اساس گزارش‌ها مردم بی‌فرهنگ و عاری از تربیت افغانستان به یکی از خبرنگاران غربی گفته اند: «هر سگ که رئیس جمهور شود برای ما فرق نمی‌کند. مهم این است که یک سگ رئیس جمهور شود.»