وزیر خارجه: جامعه‌ی جهانی به هدف توقف کشتار مردم افغانستان، بر طالبان فشار وارد کند

همزمان با تشدید حملات گروه طالبان در کشور، محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه می‌گوید که سازمان ملل متحد و جامعه‌ی جهانی به هدف توقف کشتار مردم افغانستان و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی، بر طالبان «فشار اعظمی» وارد کنند.

وزارت خارجه با نشر خبرنامه‌ای گفته است که آقای اتمر این موضوع را روز گذشته (دوشنبه، ۱۱ اسد) در دیدار با دیبرا لاینز، نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان در کابل مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، او همچنین گفته است که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، دادگاه بین‌المللی جرایم و سایر نهادهای بین‌المللی باید در مورد جنایت جنگی در افغانستان تحقیق و آن را مستندسازی کنند.

وزیر خارجه‌ی کشور افزوده است که عاملان این جنایت جنگی هم باید مجازات شوند.

از سویی هم، او گفته که اولویت مردم و دولت افغانستان آتش‌بس فوری و رسیدن به یک توافق جامع صلح است، اما طالبان حملات‌شان را بر شهرها و مناطق پرنفوذ کشور تشدید کرده‌اند.

محمدحنیف اتمر تشدید حملات طالبان را نگران‌کننده خوانده و تأکید کرده است که جنایات ضدبشری این گروه برای مردم و دولت افغانستان غیرقابل تحمل است.

او همچنین با اشاره به حمله‌ی طالبان بر نمایندگی دفتر سازمان ملل متحد در ولایت هرات را که در آن یک محافظ افغان این دفتر کشته شد، محکوم کرده است.

نماینده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان ضمن تشکری از حمایت و رسیدگی به موقع نیروهای امنیتی افغان برای مهار حمله‌ی طالبان بر دفتر نمایندگی این سازمان در هرات، گفته است که تشدید حملات طالبان بر شهرها و کشتار مردم بی‌گناه نگران‌کننده است.

او همچنین سطح بلند تلفات غیرنظامیان و تهدید بالقوه به کارمندان نهادهای خیریه و مؤسسات بین‌المللی را عوامل جدی نارسایی کمک‌های بشری و پروژه‌های توسعه‌ای عنوان کرده، بر توقف عاجل آن تأکید کرده است.

این درحالی است که گروه طالبان در ماه‌های اخیر به حملاتش در سراسر کشور شدت بخشیده‌اند. در سه ماه گذشته، این گروه بیش از ۱۰۰ ولسوالی را سقوط داده‌اند.