EPA

طالبان: حمله بر خانه‌ی بسم‌الله محمدی آغاز حملات انتقام‌جویانه‌ی ما است

یک روز پس از حمله‌ی مهاجمان مسلح بر خانه‌ی بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع ملی، گروه طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان طالبان امروز (چهارشنبه، ۱۳ اسد) گفته که این حمله آغاز «حملات انتقام‌جویانه» علیه آن تعداد از مقامات دولتی است که دستور حمله را به نیروهای امنیتی و دفاعی صادر کرده‌اند.

او افزوده که این حمله بر محل زندگی سرپرست وزارت دفاع توسط یک کندک انتحاری طالبان راه‌اندازی شده است. این سخن‌گوی طالبان همچنین گفته که در زمان حمله‌ی مهاجمان انتحاری و انفجار یک موتر بمب‌گذاری‌شده‌ی این گروه، یک نشست مهم در خانه‌ی آقای محمدی در جریان بوده است.

احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، «قهرمان ملی» هم در اعلامیه‌ای گفته است که مهاجمان دقایقی پس از یک نشست او با بسم‌الله محمدی، بر خانه‌ی سرپرست وزارت دفاع ملی حمله کرده‌اند.

حمله‌ی مهاجمان مسلح بر خانه‌ی بسم‌الله محمدی در ساحه‌ی «شیرپور» در حوزه‌ی دهم امنیتی شهر کابل شام روز گذشته آغاز شده بود. ساعتی پس از وقوع این حمله، وزارت داخله اعلام کرد که عبدالستار میرزکوال، سرپرست این وزارت به ساحه حضور یافته و عملیات در این منطقه را رهبری می‌کند.

صبح امروز میرویس استانکزی، سخن‌گوی وزارت داخله به روزنامه اطلاعات روز گفت که این حمله‌ی مهاجمان مسلح بر خانه‌ی بسم‌الله محمدی پس از پنج ساعت درگیری پایان یافته است.

آقای استانکزی افزود که در جریان درگیری در این حمله، دست‌کم هشت نفر به‌شمول یک زن کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند. بیشتر کشته‌شدگان و زخمیان غیرنظامی اند.

بسم‌الله محمدی هم در ویدیویی گفته است که به او و اعضای خانواده‌اش در این حمله‌ی مهاجمان مسلح، آسیبی نرسیده است. آقای محمدی اما افزوده است که شماری از محافظان او در این حمله زخمی شده‌اند.

همچنین سخن‌گوی وزارت داخله گفت که بیش از ۸۰ نفر هم در این حمله، توسط مهاجمان مسلح گروگان گرفته شده و یا هم در داخل خانه‌های اطراف خانه‌ی آقای محمدی گیر مانده بوند، توسط نیروهای ویژه‌ی پولیس نجات داده شده‌اند.

آقای استانکزی اما گفت که این آمار ابتدایی است و ممکن قربانیان این حمله افزایش یابد.

او افزود که براساس آمار ابتدایی، تعداد مهاجمان پنج نفر بوده که دو نفر آنان در هنگام انفجار موتر بمب‌گذاری‌شده کشته شده‌اند. سه نفر دیگر آنان هم که داخل خانه‌‌ها جابه‌جا شده بودند در درگیری با نیروهای ویژه‌ی پولیس کشته شده‌اند.

ارگ ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌ای این حمله را محکوم کرده و گفته است که طالبان این حمله را به‌خاطر «خاموش‌کردن صدای الله اکبر» شهروندان کشور راه‌اندازی کرده‌اند.

در اعلامیه تأکید شده است که جنگ طالبان فتنه و فساد است و براساس ارشادات الهی در مقابل فتنه‌گران و مفسدین، ایستادگی ضرور است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی هم در اعلامیه‌ای، این حمله‌ی طالبان را «غیرانسانی» و «ظالمانه» خوانده و گفته است که این حمله همزمان با قیام سرتاسری شهروندان کابل در نکوهش تروریستان و حامیان‌شان اتفاق افتاده است.

آقای عبدالله افزوده است که مردم کابل اما با بیرون‌شدن در جاده‌ها و بالارفتن بر بام خانه‌های شان با صدای «الله اکبر» پاسخ دندان‌شکن و بی‌سابقه به عاملان حمله داده‌اند. او افزوده است که این حملات نه تنها خللی در اراده‌ی دولت در مبارزه با تروریسم، دفاع از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال، عزت و وقار افغانستان وارد نمی‌کند، بلکه عزم دولت را در سرکوب «دشمن» و برگرداندن امن و نظم در جامعه جزم‌تر می‌کند.