خواست حکومت از سران ناتو در ولز: کمک‌ها به نیروهای امنیتی افغان را، افزایش دهید

اطلاعات روز: وزارت امور خارجه‌ی کشور اعلام کرد، حکومت در نشست ولز، خواستار افزایش کمک‌های جهانی به نیروهای امنیتی خواهد شد. احمدشکیب مستغنی، سخن‌گوی این وزارت دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت، در نشست ولز ار سران ناتو می‌خواهیم؛ تا روی افزایش بودجه‌ی سالانه نیروهای امینتی بحث و تبادل نظر کنند.

سران ناتو پیش‌تر در توکیو توافق کردند، پس از سال 2014 سالانه 4.1 میلیارد دالر به نیروهای امنیتی کمک شود، اما مقام‌های حکومتی گفته‌اند، این رقم نیازهای این نیروها را برآورده نمی‌تواند و باید این مبلغ به 5.5 میلیارد دالر افزایش یابد.

مستغنی گفت، اکنون کمیته‌هایی که از کشور برای شرکت در نشست ولز رفته اند، برسر افزایش کمک‌ها بحث و تبادل نظر دارند. نشست سران ناتو در ولز در شرایط حساسی برگزار می‌شود. در حال حاضر روند تفتیش و ابطال آرای ناپاک ادامه دارد و جنحال‌های نامزدان روی تشکیل حکومت وحدت ملی نیز حل نشده است.

 قرار بود، رییس جمهور جدید در این نشست اشتراک و سیاست خود را  در خصوص حضور نیروهای خارجی پس از سال 2014 در کشور بیان کند. اما هنوز رییس جمهور جدید تعیین نشده و معلوم نیست چی زمانی به کارش آغاز خواهد کرد. در حالی که در شرایط کنونی نیروهای امنیتی به کمک‌های خارجی و ناتو نیازمندند و دولت هنوز توان پرداخت معاش این نیروها را ندارد.

از سویی هم، موريتس يوکيمس، نماينده‌ی ملکى ناتو در افغانستان دیروز کابل گفت، ناتو در این نشست برای افغانستان اعلامیه مشترک صادر نخواهد کرد. او افزود، در نشست ولز روی وضعيت اخير افغانستان، مأموريت پايانى و جديد آموزشى ناتو،‌ تجهیز و تمول نيروهاى امنیتی این کشور بحث خواهد شد، اما اعلاميه‌ی مشترک در مورد افغانستان صادر نمی‌شود؛ چون در این نشست هيأت بلند رتبه‌ی دولت افغانستان شرکت نمی‌کند.

در نشست ناتو، وزیر دفاع ملی کشور شرکت می‌کند و سخن‌گوی ریاست جمهوری گفته است، بسم‌الله محمدی، در این نشست از حکومت کنونی نمانیدگی می‌کند، نه  حکومت بعدی. از سویی هم، او می‌گوید، به محمدی صلاحیت داده نشده است، تا در این نشست پیمان امنیتی با امریکا و ناتو را امضا کند.

درحالی‌که ادامه‌ی حضور و حمایت جامعه جهانی از افغانستان وابسته‌ به امضای این پیمان‌ها است. ناتو بارها هشدار داده اند، در صورتی که پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن امضا نشود، هیچ چوکات قانونی برای ادامه‌ی حضور نیروهای خارجی در افغانستان وجود ندارد.

حامد کرزی پیمان امنیتی با امریکا را امضا نکرد، اما دو نامزد گفته‌اند، در صورت پیروزی در انتخابات، این پیمان را امضا می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *