نرخ سواد در افغانستان
UNESCO

یونسکو: در دو دهه‌ی گذشته نرخ سواد در افغانستان نُه درصد افزایش یافته است

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) می‌گوید که افغانستان در دو دهه‌ی گذشته دست‌آوردهای زیادی در عرصه‌های مختلف داشته و در این مدت نرخ سواد از ۳۴ درصد به ۴۳ درصد افزایش یافته است، اما هنوز هم ۱۲ میلیون جوان و بزرگ‌سال فاقد مهارت‌های ابتدایی سوادآموزی هستند.

یونسکو گفته است که با شرکای افغان و بین‌المللی خود از ۲۰۰۲ میلادی تا کنون برنامه‌هایی را برای اصلاح سیستم آموزشی، حفاظت از میراث فرهنگی، افزایش ظرفیت علمی و اطمینان از امنیت جان روزنامه‌نگاران عملی کرده‌اند.

در اعلامیه‌ی یونسکو آمده است که این برنامه‌ها و ابتکارات به پیشرفت افغانستان در جهت توسعه‌ی معنادار کمک کرده است.

در اعلامیه همچنین آمده است که افغانستان در حال حاضر در یک نقطه‌ی عطف تاریخ خود قرار دارد و نگهداری پیشرفت‌های دو دهه‌ی گذشته در عرصه‌ی حقوق بشر، معارف، و معیارهای بین‌المللی برای این کشور و کل منطقه مهم است.

به نقل از اعلامیه، یونسکو در دو دهه‌ی گذشته یک میلیون و ۲۴۲ هزار نفر از جمله ۸۰۰ هزار زن را از طریق برنامه‌ی سوادآموزی آموزش داده است. در این مدت ۴۵ هزار پولیس نیز از طریق برنامه‌ی سوادآموزی آموزش دیدند.

در اعلامیه‌ی یونسکو آمده است: «همه‌ی این دستاوردها نشان می‌دهد که جامعه افغانستان امروز با ۲۰ سال گذشته بسیار متفاوت است. این کشور گام‌های بزرگی را برداشته، اما این پیشرفت‌ها باید حفظ شود، در غیر آن توسعه‌ی کشور عقب‌گرد خواهد کرد.»

با این حال، سازمان یونسکو افزوده است که به تشدید حمایت‌اش از مردم افغانستان متعهد است. یونسکو گفته است که با یادآوری از دستاوردهای دو دهه‌ی گذشته، می‌خواهد به جامعه جهانی یادآوری کند که چه چیزی در عرصه‌ی کاری‌اش در خطر است تا به‌عنوان مبنا و معیار از آن در آینده استفاده شود.