خشونت طالبان با زنان معترض در کابل؛ یک معترض زخمی شد

در دومین روز اعتراضات زنان در شهر کابل برای احقاق حقوق‌شان، نیروهای گروه طالبان با خشونت با معترضان برخورد و جمعیت‌شان را متفرق کردند.

مونسه مبارز، از برگزارکنندگان تظاهرات امروز (شنبه، ۱۳ سنبله) زنان در شهر کابل به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان در نزدیکی ورودی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری شماری از معترضان را که از طرف «پل محمودخان» به طرف «چهارراهی فواره‌ی آب» در حرکت بودند، محاصره کردند.

به گفته‌ی خانم مبارز، طالبان هنگام محاصره‌ی معترضان به آنان حرف‌های «رکیک» زده و سپس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور، تیراندازی هوایی و لت‌وکوب توسط باتوم کرده‌اند.

او افزود که نرگس سادات، از برگزارکنندگان این تظاهرات در نتیجه‌ی خشونت نیروهای طالبان از ناحیه‌ی سر زخمی شده است. مونسه مبارز تأکید کرد که خانم سادات را یکی از نیروهای طالبان با کوبیدن «وسیله‌ای» شبه باتوم بر سرش، زخمی کرده است.

او گفت که نرگس سادات هم‌اکنون به شفاخانه منتقل شده است و هنوز از ناحیه‌ی سر خون‌ریزی دارد.

نرگس سادات، معترضی که امروز زخمی شده است

از سویی هم، خانم مبارز توضیح داد که طالبان به نوع پوشش معترضان اعتراض کرده و گفته است که «با استفاده از نام اسلام چه‌ها که نکرده‌اند!». به گفته‌ی او، هدف از این گفته‌های طالبان آزادی‌های فردی زنان بوده است که در دو دهه‌ی گذشته به آن دست یافته‌اند.

مونسه مبارز همچنین گفت که طالبان معترضان محاصره‌شده را دو – دو نفر بیرون و هر کدام را به مسیرهای جداگانه هدایت کرده‌اند. به گفته‌ی او، طالبان با اصرار معترضان که می‌خواستند قطع‌نامه‌ی‌شان را در «چهارراهی زنبق» بخوانند، اجازه‌ی خوانش آن را نداده‌اند.

خانم مبارز تأکید کرد که در این قطع‌نامه بر برابری حقوق زنان با مردان، آزادی‌های فردی زنان و مشارکت زنان در ساختار دولت تأکید شده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان اما به روزنامه اطلاعات روز گفت که برگزارکنندگان با مسئولان این گروه در مورد اعتراض‌شان هماهنگی نکرده‌اند. او در مورد خشونت نیروهای این گروه در برابر معترضان معلوماتی ارایه نکرد.

روز گذشته، هم شماری از زنان که در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری، حقوقی، جامعه‌ی مدنی و رسانه‌ای فعال اند، هم در شهر کابل دست به اعتراض زده بودند. اعتراض این افراد هم با خشونت طالبان مواجه شد.

آنان که شعارهای «تحصیل، کار، آزادی – پیش به سوی آبادی»، «ما همه با هم هستیم، ظلم و ستم شکستیم»، «کابینه‌ی قهرمان با حضور زنان» و «حقوق زنان با مردان برابر است» سر می‌دادند، خواستار اشتراک سیاسی زنان در کابینه‌ی حکومت جدید بودند.

همچنین دو روز پیش، زنان هراتی با راه‌اندازی یک گردهمایی اعتراضی، از طالبان خواسته بودند که به حق کار و تحصیل زنان احترام بگذارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *