اعتراض زنان در بلخ
SM

زنان در بلخ نسبت به از دست رفتن ابتدایی‌ترین حقوق‌شان ابراز نگرانی کردند

شماری از زنان فعال در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در یک راه‌پیمایی اعتراضی نسبت به از دست رفتن حقوق‌شان در نظام آینده ابراز نگرانی کرده‌اند.

آنان در یک قطع‌نامه از دولت آینده خواسته‌اند که به ابتدایی‌ترین حقوق‌شان به مثابه‌ی یک انسان، از جمله حق تعلیم، تحصیل و آزادی در انتخاب رشته‌های تحصیلی احترام بگذارند.

در این قطع‌نامه‌ی هشت ماده‌ای آمده است که زنان خواهان فراهم‌شدن زمینه‌های کاری امن و برابر برای زنان و مردان و حق دست‌مزد برابر هستند.

زنان در این قطع‌نامه بر حق مشارکت سیاسی زنان، حق مالکیت خصوصی، حق کار برای زنان در دستگاه‌های عدلی و قضایی، حق آزادی بیان و ابراز نظر و تعریف واضح حقوق زنان در چهارچوب شریعت اسلامی تأکید کرده‌اند.

در ماده‌ی هشتم این قطع‌نامه آمده است: «تمامی میثاق‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی که قبلا افغانستان به آن پیوسته، به‌ویژه میثاق بین‌المللی رفع خشونت علیه زنان، میثاق مدنی سیاسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و منشور سازمان ملل متحد باید توسط دولت آینده به رسمیت شناخته شود.»

در ادامه‌ی این قطع‌نامه تأکید شده است که دولت آینده باید متعهد به رعایت این حقوق و ارزش‌ها باشد و همه دستاوردهای ارزشمند دو دهه‌ی اخیر حفظ شود: «هیچ توسعه‌ی پایداری بدون زنان ممکن نخواهد بود.»

از سوی هم، در تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، دیده می‌شود که زنان در جریان اعتراض‌شان شعارهای مختلفی سر داده‌اند.

«شهر تک‌جنسیتی بوی تعفن دارد»، «حکومت همه‌شمول بدون حضور زنان معنی ندارد!!!»، «ما به عقب بر نمی‌گردیم»، «زنان حذف شدنی نیستند» و «به حقوق بشری ما احترام بگذارید» از جمله شعارهای زنان در جریان گردهمایی اعتراضی امروز بوده است.

زنان پیش از این در شهرهای هرات و کابل نیز دست به اعتراض زده بودند که در کابل با خشونت طالبان مواجه شدند. یکی از زنان معترض در کابل از سوی طالبان از ناحیه‌ی سر زخمی شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان امروز در یک نشست خبری در کابل به مهار اعتراض زنان در کابل اشاره کرد، اما به موضوع برخورد خشونت‌آمیز با زنان اشاره نکرد. مجاهد گفت که پرسش‌های زنان معترض شنیده شده، اما نهاد مسئولی که به این پرسش‌ها پاسخ بدهد، تا کنون به فعالیت‌شان آغاز نکرده است.

در شهر مزارشریف نیز از خشونت طالبان با معترضان گزارش شده است. در کنار خشونت طالبان با زنان معترض، نیروهای این گروه دست‌کم دو خبرنگار را که از جریان اعتراض زنان تصویر می‌گرفتند، لت‌وکوب کرده‌اند. یکی از این خبرنگاران در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأیید کرده است که از سوی طالبان لت و کوب شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *