نشست عالی وزیران سازمان ملل در مورد افغانستان
UN

در نشست سازمان ملل بیش از یک میلیارد دالر برای کمک‌های بشردوستانه به افغانستان تعهد شد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از کنفرانس جینیوا در مورد افغانستان، گفته است که در این کنفرانس بیش از یک میلیارد دالر به افغانستان تعهد شده است.

آقای گوترش گفته است که نشست عالی وزیران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشری در افغانستان با حضور بیش از ۱۵۰ اشتراک‌کننده از جمله ۹۰ کشور برگزار شده و این نشان‌دهنده‌ی این است که افغانستان هنوز هم برای جامعه بین‌المللی مهم است.

دبیرکل سازمان ملل گفته است: «ما باید در نظر داشته باشیم که اگر اقتصاد افغانستان سقوط کند، کمک‌های بشردوستانه مشکل را حل نمی‌کند.»

او از جامعه بین‌المللی خواسته است که اجازه دهد تا اقتصاد افغانستان نفس بکشد و در نتیجه از سقوط جلوگیری کند.

آنتونیو گوترش روز گذشته در بیانیه‌ی خود در نشست عالی وزیران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشری، از کشورهای عضو این سازمان خواسته بود که ۶۰۶ میلیون دالر کمک کنند تا در چهار ماه آینده به ۱۱ میلیون نفر کمک فوری فراهم شود.

گوترش گفته است که آنچه که او از این نشست انتظار داشت، به‌گونه‌ی کامل برآورده شده است.

نیازهای بشردوستانه در افغانستان به‌دلیل خشک‌سالی و همه‌گیری ویروس کرونا وجود داشت. تسلط طالبان بر افغانستان این نیازها را تشدید کرده است.

پیش از این برنامه توسعه و بازسازی سازمان ملل در اعلامیه‌ای گفته بود که احتمال کاهش ۱۰ تا ۱۳ درصدی تولید ناخالص داخلی تا اواسط ۲۰۲۲ میلادی وجود دارد.

براساس ارزیابی این اداره، افغانستان در معرض فقر جهانی قرار دارد و نرخ فقر در این کشور تا مرز ۹۷ درصد خواهد رسید.