خبرنگاران افغان

نامه به نخست‌وزیر پاکستان: مرزهای تورخم و چمن را به‌روی خبرنگاران افغان باز کنید

سازمان گزارشگران بدون مرز و شبکه‌ی آزادی در مورد وضعیت افغانستان به عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان نامه نوشته و از دولت او خواسته‌اند که زمینه‌ی خروج خبرنگاران افغان از مرزهای زمینی تورخم و چمن را فراهم کند.

در این نامه آمده است که پاکستان اگر به خبرنگاران افغان اجازه بدهد که از خاک آن کشور عبور کنند، خواهد توانست مسئولیت خود را در ارائه‌ی کمک‌های اضطراری به جامعه مدنی افغانستان به‌طور کامل ایفا کنند و در درازمدت می‌تواند صلح پایدار را در مرزهای خود تضمین کند.

طبق این نامه، شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان در نهم آگست گفته بود که تعهدات جامعه بین‌المللی در رابطه با وضعیت افغانستان باید یک «مسئولیت مشترک» تلقی شود.

در نامه تأکید شده است که پاکستان سهم عمده‌ای از این مسئولیت را پس از تصرف کابل توسط طالبان، ایفا کرده و در جریان روند تخلیله بیش از ۲۰ هزار نفر را که شامل دیپلمات‌های خارجی، کارمندان بشردوستانه، افغان‌ها و خبرنگاران تهدیدشده را پذیرفته است.

با این حال، سازمان گزارشگران بدون مرز و شبکه‌ی آزادی گفته‌اند که هنوز هم کارهای زیادی است که باید انجام شود. این دو نهاد تأکید کرده‌اند که از زمان تسلط کامل طالبان در افغانستان، هزاران خبرنگار افغان نتوانسته‌اند آزادانه کار کنند و حتا آشکارا به مرگ تهدید شده‌اند.

در نامه آمده است که اجرای قوانین جدید، حتا اگر هنوز رسمی نباشد، بسیار ظالمانه است و صدها خبرنگار که به‌دلیل فعالیت روزنامه‌نگاری تحت تعقیب قرار می‌گیرند و یا از چنین آزار و شکنجه‌ای می‌ترسند، چاره‌ای جز فرار از کشور را ندارند، اما با بسته‌شدن مرزها موفق نشده‌اند.

این درحالی است که در طول یک ماه گذشته، از بدوی ورود طالبان به کابل، موارد زیادی از برخورد توأم با خشونت طالبان در برابر خبرنگاران گزارش شده است.

روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته پنج خبرنگار اطلاعات روز از سوی طالبان در کابل بازداشت و دو نفرشان به شدت لت‌وکوب شدند. لت‌وکوب این خبرنگاران اطلاعات روز واکنش‌های گسترده را در داخل و خارج از افغانستان به همراه داشت.