نخست‌وزیر طالبان

فیصله‌ی کابینه‌ی طالبان: کمک‌های بشردوستانه به پنجشیر فرستاده و شبکه‌های مخابراتی فعال شود

کابینه‌ی گروه طالبان فیصله کرده است تا کمک‌های بشردوستانه به ولایت پنجشیر فرستاده و محدودیت بر فعالیت شبکه‌های مخابراتی در این ولایت برطرف شود.

به گزارش آژانس خبری باختر، این فیصله در نشست روز گذشته (چهارشنبه، ۲۴ سنبله) کابینه‌ی طالبان که به ریاست محمدحسن آخوند، رییس الوزاری این گروه برگزار شده بود، اتخاذ شده است. در این نشست هدایات لازم در خصوص اعزام خبرنگاران به پنجشیر هم صادر شده است.

اعضای کابینه‌ی طالبان همچنین فیصله کرده‌اند که برای حفاظت جان تجاران، صرافان و کارشناسان و کادرهای شناخته‌شده اقدامات لازم روی‌دست گرفته شود.

محمدحسن آخوند در این نشست به سرپرست‌وزیران و سایر مسئولان طالبان هم دستور داده است تا در امور رسمی توجه جدی کنند.

طالبان کابینه‌ی سرپرست‌شان را در تاریخ ۱۶ سنبله اعلام کردند. براساس فهرست اعضای کابینه‌ی طالبان، محمدحسن آخوند به‌عنوان رییس‌الوزرا و ملا عبدالغنی برادر و مولوی عبدالسلام حنفی به‌حیث معاونان او تعیین شده‌اند.

در ترکیب کابینه‌ی طالبان بری ۱۹ وزارت سرپرست تعیین شده است.
وزارت دفاع به ملا محمدیعقوب، فرزند ملا عمر، بنیانگذار طالبان و وزارت داخله به ملا سراج‌الدین حقانی تعلق گرفته است.

مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه و ملا عبدالحق وثیق سرپرست ریاست عمومی استخبارات تعیین شده‌اند.

در کابینه‌ی طالبان هیچ زنی حضور ندارد و به نظر می‌رسد وزارت زنان نیز حذف شده است. همین طور، از هیچ قوم دیگری به استثنای عبدالسلام حنفی از قوم ازبیک، در ترکیب اعضای کابینه به چشم نمی‌خورد.

از سویی هم، کابینه‌ی طالبان درحالی به ارسال کمک‌های بشردوستانه به پنجشیر فیصله کرده‌اند که به‌دنبال سقوط کابل و تشکیل جبهه‌ی مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، این جبهه مدعی شده بود که طالبان تمامی راه‌های منتهی به پنجشیر را به‌روی کمک‌های بشردوستانه بسته‌اند.

همچنین این گروه در پنجشیر شبکه‌های مخابراتی را غیرفعال و برق را هم قطع کرده بود.