غم‌قول دایکندی

کوچی‌ها ۲۰۰ خانواده را در «خدیر» دایکندی تهدید به ترک خانه‌های‌شان کرده‌اند

شماری از ساکنان ولسوالی خدیر ولایت دایکندی می‌گویند که کوچی‌های «مسلح» حدود ۲۰۰ خانواده را در منطقه‌ی «غم‌قول» این ولسوالی تهدید به ترک خانه‌های‌شان کرده‌اند.

یک باشنده‌ی منطقه‌ی غم‌قول که نخواست نامش در خبر ذکر شود، امروز (دوشنبه، ۵ میزان) به روزنامه اطلاعات روز گفت که کوچی‌ها با سلاح‌های ثقیله و سبک مسلح اند و ادعای مالکیت این منطقه را دارند.

به گفته‌ی او، کوچی‌ها در چند گروپ مسلح وارد روستاهای مختلف این منطقه شده و از مردم خواسته‌اند که «غم‌قول را هرچه عاجل» ترک کنند.

همچنین یک ساکن دیگر غم‌قول به روزنامه اطلاعات روز گفت که طالبان افزون بر تهدید ساکنان این منطقه مبنی بر ترک خانه‌های‌شان، خواستار پرداخت پول در ازای دریافت محصولات زراعتی در سال‌های گذشته شده‌اند.

او افزود: «کوچی‌ها از هر خانه [در روستای غم‌قول] حدود ۵۰ تا ۲۰۰ هزار افغانی مطالبه کرده‌اند. [کوچی‌ها] این مبلغ پول را هم نقد می‌خواهند.»

این ساکن غم‌قول تأکید کرد که هم‌اکنون در این منطقه پول نقد پیدا نمی‌شود و مردم برای دریافت مبلغی که کوچی‌ها مطالبه کرده، مواشی و محصولات زراعتی‌شان را به فروش گرفته‌اند.

از سویی هم، آنان تأکید کرد که کوچی‌ها مردم را در غم‌قول تهدید کرده‌اند که اگر خانه‌های‌شان را ترک و مبلغ مطالبه‌شده را پرداخت نکنند، برای اخراج‌شان از قطعه‌ی سرخ گروه طالبان استفاده می‌کنند.

ساکنان غم‌قول علیه کوچی‌ها در ولسوالی خدیر در نزد طالبان هم شکایت درج کرده‌اند. ساکنان این منطقه تأکید کردند که اسناد ملکیت و پرداخت مالیاتی‌شان را در نزد طالبان ارایه کرده، اما کوچی‌ها تاکنون برای پیگیری این موضوع در ولسوالی حاضر نشده‌اند.

آنان همچنین گفت که سه نفر از نمایندگان منطقه‌ی غم‌قول که برای پیگیری این موضوع به شهر نیلی، مرکز دایکندی رفته، «بدون سوال و جواب» توسط طالبان زندانی شده‌اند. هنوز از سرنوشت این افراد خبری نیست.

صدیق‌الله عابد، فرمانده‌ی امنیه‌ی طالبان در دایکندی اما گفته است که موضوع منطقه‌ی غم‌قول یک دعوای حقوقی است و متنفذان کوچی‌ها و هزاره‌ها در تلاشند تا آن را حل کنند.

با این حال، او تأکید کرده است که به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد تا مردم محل را از خانه‌های‌شان به زور بیرون کنند. این مقام طالبان در مورد بازداشت نمایندگان مردم غم‌قول معلوماتی ارایه نکرده است.

این درحالی است که در روزهای گذشته مطابق «فیصله‌ی طالبان» ساکنان شماری از مناطق در ولسوالی گیزاب دایکندی هم به‌گونه‌ی جمعی مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند. دو روز پیش منابع مردمی گفته بودند که دست‌کم ۴۰۰ خانواده از روستای کندیر و ۳۰۰ خانواده هم از روستای تگاب‌دار وادار به کوچ شده بودند.

همچنین خانواده‌های زیادی هم در این ولسوالی تهدید به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند.