غلام‌محمد اسحاق‌زی از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل انصراف داد

نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد اعلام کرده است که غلام‌محمد اسحاق‌زی از سخنرانی در مجمع عمومی این سازمان انصراف داده است. اسحاق‌زی قرار بود روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند. طبق برخی گزارش‌ها، او می‌خواست در این مجمع بر ضد طالبان سخنرانی کند.

این نمایندگی در رشته‌تویتی نوشته است که آقای اسحاق‌زی به‌خاطر حفظ منافع ملی، حفظ کرسی افغانستان در سازمان ملل و به‌منظور ادامه‌ی همکاری‌های درازمدت با این سازمان و اعضای شورای امنیت روی مسائل سیاسی، از سخنرانی منصرف شده است.

نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل در عین حال گفته است که با حفظ کرسی، طبق معمول به فعالیت‌ها و کار خود ادامه می‌دهد.

غلام‌محمد اسحاق‌زی نماینده‌ی حکومت اشرف غنی در سازمان ملل متحد بود. حکومت پیشین در ۲۴ ماه اسد به‌دست طالبان سقوط کرد. پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش کرده بود که آقای اسحاق‌زی به نمایندگی از افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می‌کند.

این درحالی است که طالبان سهیل شاهین را برای کرسی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل نامزد کرده و خواستار سخنرانی امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی این گروه در مجمع عمومی سازمان ملل شده بودند. سازمان ملل اما با این خواست طالبان مخالفت کرده بود.

خبر انصراف اسحاق‌زی از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل ساعاتی پس از آن منتشر شد که محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور پیشین کشور در بیانیه‌ای در صفحه رسمی فیسبوک خود با سخنرانی او مخالفت کرده بود. این بیانیه سپس از سوی خود غنی رد شد و او گفت که فیسبوکش از دست‌رس خارج شده است.