اعلام موجودیت شورای مقاومت ملی؛ «اگر طالبان به راه‌حل سیاسی تن ندهند، علیه این گروه می‌جنگیم»

شماری از احزاب، گروه‌های و چهره‌های سیاسی «جبهه»‌ای را تحت نام «شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان» تشکیل داده‌اند.

این شورای نوتأسیس روز گذشته (جمعه، ۳۰ میزان) با نشر اعلامیه‌ای گفته که وضعیت کنونی در افغانستان برای هیچ شهروند «با ایمان و با احساس» قابل تحمل نیست و از این رو، وارد صحنه شده است.

در اعلامیه آمده که شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان «برای رهایی کشور و ملت از این وضعیت ذلت‌بار» تأسیس شده است.

این شورا گفته است که برنامه‌ی کاری خود را در دو بخش سیاسی و نظامی تنظیم کرده است.

در نخست اعضای این جبهه تلاش می‌کنند تا به‌منظور «رسیدن به یک صلح پایدار و باعزت که متضمن اعاده‌ی جمهوریت مبتنی بر اصول اسلامی و به‌میان‌آوردن یک نظام منتخب با مشارکت عادلانه‌ی همه‌ی اقوام و جریان‌ها و اقشار مختلف جامعه و متضمن تأمین حقوق اساسی شهروندان» باشد، با گروه طالبان وارد مذاکره شوند.

در اعلامیه تأکید شده است که اگر طالبان به راه‌حل سیاسی از طریق مذاکره تن ندهند، شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان در قدم بعدی به فعالیت‌های نظامی علیه طالبان متوسل خواهد شد.

این شورا تأکید کرده است که در این صورت مسئولیت و پیامدهای اقدامات نظامی به دوش گروه طالبان خواهد بود.

همچنین این شورا از مردم افغانستان خواسته است که خود را برای یک «مقاومت دشوار و درازمدت» در برابر «استبداد داخلی، تجاوز و اشغالگری خارجی» آماده کنند.

شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان از جامعه‌ی هم خواسته است که گروه طالبان را به‌رسمیت نشناسد و فشار لازم را بر این گروه برای پذیرش یک حکومت همه‌شمول وارد سازد. همچنین این شورا گفته است که جامعه‌ی جهانی باید کمک‌هایش را مستقیما در اختیار مردم افغانستان قرار دهد.

از سویی هم، اعضای این شورا خواستار متوقف‌سازی «کشتار سیستماتیک» و بازداشت فعالان نظامی و امنیتی دولت پیشین توسط طالبان شده‌اند. آنان گفته‌اند که این گروه باید از آزار و اذیت مردم و کوچ‌های اجباری و تصاحب املاک و اموال مردم و خشونت علیه شهروندان کشور دست بردارد.

افزون بر این‌ها، شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که بررسی عوامل سقوط «ناگهانی» نظام جمهوری اسلامی افغانستان را نیز در دستور کار خود دارد.

در اعلامیه‌ی این شورا تأکید شده است که یک هیأت حقیقت‌یاب به همین منظور تعیین می‌شود و کسانی را که در سقوط این نظام دست داشته، شناسایی و به عنوان خائنین ملی به مردم معرفی می‌کند.

در اعلامیه اما در مورد اعضای و مقر این شورا چیزی گفته نشده است. عبد رب الرسول سیاف و عطامحمد نور به گونه‌ی رسمی عضویت‌شان را در شورای عالی مقاومت ملی جمهوری اسلامی افغانستان تأیید کرده است. همچنین گفته شده است که محمد محقق و مارشال عبدالرشید دوستم هم عضو این شورا اند.

تمامی این افراد هم‌اکنون در خارج از کشور به‌سر می‌برند.

به‌دنبال فرار محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری پیشین از کشور نهادهای امنیتی، دفاعی و کشفی از هم پاشید. اما احمد مسعود، فرمانده جبهه‌ی ملی مقاومت علیه گروه طالبان شماری از نیروهای ارتش و مقام‌های دولت پیشین به پنجشیر رفتند و این جبهه را تشکیل دادند.

این جبهه هم‌اکنون در پنجشیر و اندراب‌ها علیه طالبان می‌جنگد.