چین برای تاجیکستان در نزدیکی مرز افغانستان پایگاه نظامی می‌سازد

مقام‌های دولت تاجیکستان می‌گویند که چین برای پولیس این کشور یک پایگاه به هزینه‌ی ۸.۵ میلیون دالر در نزدیکی مرز افغانستان می‌سازد.

یک سخن‌گوی پارلمان تاجیکستان امروز (پنج‌شنبه، ۶ عقرب) به خبرگزاری فرانسه گفته که مجلس نمایندگان این کشور، طرح ساخت این پایگاه را در منطقه‌ی «اشکاشم» در ولایت خودمختار کوهستانی بدخشان تصویب کرده است.

به گفته‌ی او، تمامی ساخت‌وساز این پایگاه نظامی از سوی دولت چین تأمین می‌شود. این سخن‌گوی پارلمان تاجیکستان افزوده است که پولیس این کشور به این پایگاه پس از ساخت آن منتقل می‌شوند.

اما وانگ ونبین، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین در این مورد اظهار بی‌اطلاعی کرد.

مقام‌های دولتی تاجیکستان در حالی از ایجاد این پایگاه خبر می‌دهد که این کشور و سایر کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی بارها از احتمال نفوذ شبه‌نظامیان اسلام‌گرا به این کشورها در آسیای میانه ابراز نگرانی کرده است.

کشورهای عضو این پیمان به رهبری روسیه، یک رزمایش بزرگ نظامی در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان چند روز پیش برگزار کردند.  در این رزمایش نظامی که شش روز ادامه یافت، بیش از پنج‌هزار سرباز روس و کشورهای دیگر این بلوک امنیتی شرکت کردند.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه چند روز قبل از آن گفته بود که برای جلوگیری از تهدیدات امنیتی از خاک افغانستان به کشورهای شوروی سابق، نظارت خود را بیشتر می‌کند.