قریشی: توانایی طالبان برای اداره‌ی افغانستان با بدترشدن وضعیت محدود می‌شود

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان می‌گوید که بدترشدن وضعیت در افغانستان، توانایی گروه طالبان برای اداره‌ی این کشور را به‌شدت محدود می‌کند.

شاه‌محمود قریشی این موضوع را امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ عقرب) در نشست «ترویکای گسترش‌یافته» که در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار شده بود، مطرح کرده است.

او افزوده است که جامعه‌ی جهانی باید با طالبان وارد تعامل و گفت‌وگو شود و اشتباهات گذشته را تکرار نکند. به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی پاکستان، طالبان هم خواستار تعامل با جامعه‌ی جهانی اند.

او تأکید کرده که افغانستان نیازمند کمک‌های فوری بشردوستانه است و باید این کمک‌ها قبل از وقوع فاجعه‌ی انسانی به این کشور انجام شود.

او گفته که جلوگیری از فاجعه‌ی انسانی در افغانستان مسئولیت تمامی کشورهای جهان است.

شاه‌محمود قریشی از امریکا هم خواسته است که زمینه‌ی دسترسی طالبان به ذخایر ارزی مسدودشده‌ی افغانستان را فراهم کند. به گفته‌ی او، این موضوع سبب احیای فعالیت اقتصادی در افغانستان می‌شود و در حرکت اقتصاد این کشور به سمت ثبات کمک می‌کند.

با تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا حدود ۹.۵ میلیارد دالر دارایی‌های خارجی افغانستان را که در اختیار مؤسسات مالی این کشور قرار داشت، مسدود کرده است.

نشست ترویکای گسترش‌یافته به میزبانی پاکستانی برگزار شده بود. توماس وست، نماینده‌ی جدید امریکا برای افغانستان، ضمیر کابلوف، نماینده‌ی روسیه برای افغانستان و یاو یاو، نماینده‌ی چین در آن شرکت داشتند.

همزمان با این، یک هیأت بلندرتبه‌ی طالبان به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی این گروه هم روز گذشته به اسلام‌آباد رفت. این هیأت در این نشست اشتراک نداشت.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که سفر این هیأت به اسلام‌آباد به‌دعوت رسمی پاکستان انجام می‌شود.

قبل از آن اما، عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان در تویتی گفته بود که امیرخان متقی را در این سفر سرپرستان وزارت‌های صنعت و تجارت و مالیه‌ی این گروه همراهی می‌کند.

همچنین به گفته‌ی او، یک گروه کاری نیز در ترکیب این هیأت شامل است.

عبدالقهار بلخی گفته بود که گسترش روابط دو جانبه میان افغانستان و پاکستان، اقتصاد، تجارت، وضعیت مهاجرین و سهولت در رفت‌وآمد مهاجرین محور بحث دیدارهای این هیأت طالبان با مقامات پاکستانی خواهد بود.

این سفر امیرخان متقی به اسلام‌آباد نخستین سفر هیأت بلندرتبه‌ی طالبان به پاکستان پس از سقوط افغانستان به‌دست این گروه است.