عفو بین‌الملل: با تسلط طالبان، زنان قربانی خشونت در افغانستان به حال خود رها شده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که با تسلط گروه طالبان بر افغانستان، سیستم خدمات حفاظتی قربانیان خشونت در این کشور از بین رفته است و زنان و دختران قربانی خشونت به حال خود رها شده‌اند.

عفو بین‌الملل امروز (دوشنبه، ۱۵ قوس) با نشر گزارشی گفته است که هم‌اکنون به زنان و دختران قربانی خشونت در افغانستان خدمات ضروری ارایه نمی‌شود و بسیاری از بازماندگان و همچنین کارکنان خانه‌های امن، وکلا، قضات، مقام‌های دولتی و سایر افرادی که در خدمات حفاظتی دخیل بودند،‌ در معرض تهدید و مرگ قرار دارند.

در این گزارش که با بازماندگان و افراد درگیر در خدمات حفاظتی در ولایت‌های بامیان، دایکندی،‌ بادغیس، هرات، کابل، قندوز، ننگرهار، پکتیکا، سرپل و تخار گفت‌وگو شده، آمده است با تسلط طالبان، خانه‌های امن بسته و بسیاری از آن‌ها توسط نیروهای این گروه به غارت رفته است.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است که در برخی موارد، طالبان این خانه‌ها را تصرف و کارکنان آن‌ها را هم مورد آزارواذیت و یا هم تهدید قرار داده‌اند.

در گزارش این سازمان همچنین به نقل از بازماندگان و ارایه‌دهندگان خدمات حفاظتی برای زنان و دختران قربانی خشونت آمده است که طالبان با بستن خانه‌های امن، زندانیان را از جمله بسیاری از محکومان به جرایم خشونت مبتنی بر جنسیت را رها کرده‌اند.

در همین حال، اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل گفته است طالبان این زندانیان را بدون فکرکردن به خطراتی که از سوی مجرمان محکوم علیه زنان و دختران قربانی خشونت،‌ متوجه این زنان و دختران و کارکنان خانه‌های امن زنان شود، رها کرده‌اند.

از سویی هم، در گزارش عفو بین‌الملل تأکید شده است که زنان و دختران قربانی خشونت در بیشتر خانه‌های امن، نیاز به درمان فوری داشته‌اند. مطابق این گزارش شایع‌ترین موارد خشونت در میان این زنان، شامل موارد ضرب‌وشتم، تجاوز جنسی، خشونت فیزیکی و جنسی و ازدواج‌های اجباری بوده است.

اکنون به گفته‌ی این سازمان، بسیاری از زنان و دختران قربانی خشونت توسط خانواده‌های‌شان بازگردانده و برخی هم به‌زور توسط اعضای خانواده کشیده شده‌اند. تعدادی از آنان هم در خیابان‌ها‌ یا هم در موقعیت‌های ناپایدار دیگری به‌سر می‌برند.

با این حال، سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به عفو بین‌الملل گفته است که براساس احکام اسلامی، جایی برای خشونت علیه زنان وجود ندارد. او افزوده است زنانی که با خشونت مواجه‌اند، می‌توانند به محاکم این گروه مراجعه کنند و این محاکم هم شکایات آنان را خواهند شنید و به آن‌ها رسیدگی می‌کنند.

او همچنین در مورد رهایی محکومان خشونت علیه زنان گفته است که این افراد در دولت قبلی از زندان رها شده‌اند.

با این حال، سازمان عفو بین‌الملل از این گروه خواسته است که از بازگشایی سرپناه و بازگرداندن سایر خدمات حفاظتی برای بازماندگان، احیای وزارت امور زنان و اطمینان از کار آزادانه و بدون ترس از انتقام ارایه‌دهندگان خدمات، حمایت کنند.

این سازمان از جامعه‌ی جهانی نیز خواسته است تا با به‌گونه‌ی فوری و درازمدت بودجه برای ارایه‌ی خدمات ضروری برای محافظت از زنان و دختران قربانی خشونت در افغانستان فراهم کند. این سازمان همچنین گفته که جامعه‌ی جهانی باید قربانیان این خشونت و ارایه‌دهندگان خدمات برای آنان را که در معرض خطر قرار دارند، تخلیه کند.

عفو بین‌الملل افزوده است که جهان باید از طالبان بخواهد تا به وظایف خود در قبال زنان و دختران و به‌ویژه قربانیان و افراد در معرض خطر خشونت مبتنی بر جنسیبت پایبند باشند.