آموزش رایگان برای دانش‌آموزان در بامیان
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

یک مکتب خصوصی در بامیان زمینه‌ی آموزش رایگان را برای ۴۰۰ دانش‌آموز فراهم کرده است

مسئولان در مکتب خصوصی «تکامل دانش» می‌گویند که این نهاد آموزشی کورس‌های زمستانی رایگان را برای ۴۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر در مرکز ولایت بامیان راه‌اندازی کرده است.

محمد زمان اندیشمند، مدیر این مکتب خصوصی امروز (چهارشنبه، ۸ جدی) به روزنامه اطلاعات روز گفت که با توجه به تغییر نظام، ویروس کرونا و گسترش دامنه‌ی فقر، بیشتر خانواده‌ها نمی‌توانند فرزندان‌شان را به نهادهای آموزشی بفرستند.

آقای اندیشمند همچنین گفت که مکتب خصوصی «تکامل دانش» تصمیم گرفته تا در این شرایط سخت با راه‌اندازی صنف‌های رایگان، به دانش‌آموزان کمک کند.

او گفت: «در حال حاضر هشت تن از جوانان دانش‌آموخته حاضر شده‌اند که حدود ۴۰۰ دانش‌آموز دختر را از صنف اول الی دوازدهم به شکل کاملا رایگان در مدت سه ماه زمستان آموزش دهند.»

به‌گفته‌ی او، با تسلط طالبان بر کشور، دختران بالاتر از صنف ششم نتوانستند به دروس‌شان در سال آموزشی ۱۴۰۰ حاضر شوند و زمستان فرصتی خوبی برای جبران درس‌هایی است که نخوانده‌اند.

مدیر این مکتب خصوصی از خانواده‌ها می‌خواهد که در شرایط کنونی، تمام سختی‌ها را متقبل شوند، اما نگذارند که فرزندان‌شان از آموزش محروم شوند. او می‌افزاید که مردم مناطق مرکزی در بیست سال گذشته پیشرفت‌های چشم‌گیری در راستای علم و دانش داشته‌اند و نباید با تغییر نظام این دستاوردها از بین برود.

اندیشمند از جوانان افغانستان در خارج از کشور نیز می‌خواهد که با حمایت مالی‌شان زمینه‌ی آموزش را در مناطق مختلف افغانستان برای فرزندان افراد فقیر و بی‌بضاعت فراهم کنند.

در همین حال، خانواده‌های دست‌کم دو دانش‌آموز نیز در صحبت با روزنامه اطلاعات روز تأیید کرده‌اند که مکتب خصوصی «تکامل دانش» برای دانش‌آموزان دختر و پسر کورس‌های آموزشی رایگان راه‌اندازی کرده‌اند. این خانواده‌ها گفته‌اند که در شرایط سخت کنونی، راه‌اندازی این گونه کورس‌ها موثر است.