امرالله صالح

امرالله صالح: مصاحبه‌های نوستالژیک راه حل نیست

امرالله صالح، معاون اول محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور فراری افغانستان در واکنش تلویحی به اولین مصاحبه‌ی رسانه‌ای آقای غنی پس از سقوط کابل، گفته است که «بزرگ‌نمایی دشمن» و «مصاحبه‌های نوستالژیک» راه حل نیست.

آقای صالح این گفته‌ها را ساعاتی پس از نشر گفت‌وگوی اشرف غنی با جنرال نیک کارتر، رییس سابق ستاد مشترک ارتش بریتانیا مطرح کرده است. این گفت‌وگو امروز (پنج‌شنبه، ۹ جدی) از رادیو۴ بی‌بی‌سی پخش شد.

صالح در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود نوشته است که از مبارزه در برابر طالبان همیشه احساس فخر داشته و خواهد داشت. به‌گفته‌ی او، تا زمانی که مردم در تعیین سرنوشت‌شان نقش مستقیم نداشته باشد، «از مقاومت و ایستادگی» در هر شکل آن دست بر نمی‌دارد.

او نوشته است: «یک آغاز دیگر است. تلاطم بخشی از تاریخ اسفناک کشور ماست. بزرگ‌نمایی دشمن و مصاحبه‌های نوستالژیک راه حل نیست. این مرز و بوم بزرگ‌تر از آن است که توسط پاکستان و گروه متحجر نیابتی‌اش بلعیده شود.»

معاون اول رییس‌جمهور حکومت پیشین در ادامه نوشته است که در مبارزه‌ی مسلحانه نیاز اول اراده و شجاعت است و آن‌ها با صف متحد و فارغ از لایه‌های مصلحت‌گرا و خیال‌باف به مبارزه‌ی‌شان ادامه می‌دهند.

صالح تأکید کرده است: «افغانستان در جایش است و ما نیز نمرده‌ایم. اگر قرار بود به مردم خود حساب دهیم به مردم خود حساب خواهیم داد، نه به لندن و واشنگتن.»

این درحالی است که اشرف غنی نزدیک به پنج ماه پس از فرارش از افغانستان، در مصاحبه به بی‌بی‌سی گفته است که در روز سقوط کابل، حمدالله محب برایش گفت که قطعه محافظت از ریاست‌جمهوری از هم پاشیده و اگر در برابر طالبان مقاومت شوند، همه کشته می‌شوند.

غنی در این مصاحبه همچنین گفته است که نیروهای پی‌پی‌اس قادر به حفاظت از او نبوده و تصمیم ترک افغانستان را نیز ناگهانی گرفته است.

اشرف غنی در بخشی از این مصاحبه، اعتماد به شرکای خارجی افغانستان، از جمله ایالات متحده‌ی امریکا را دلیل سقوط افغانستان عنوان کرده است.

او گفته است: «در مورد من کاملا سیاه‌نمایی کردند. هیچ وقت به ما فرصت ندادند که با آن‌ها [طالبان] بنشینیم. خلیل‌زاد با آن‌ها [طالبان] نشست. این مسأله امریکایی شد. ما را کنار گذاشتند.»