وزارت خارجه‌ی افغانستان

وزارت خارجه‌ی طالبان درگیری مرزی با نظامیان ترکمنستان را تکذیب کرد

وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست طالبان می‌گوید که گزارش‌ها در مورد درگیری مرزی میان نیروهای این گروه با مرزبانان ترکمنستان صحت ندارد.

عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان عصر امروز (سه‌شنبه، ۱۴ جدی) در تویتی نوشته است که این گروه هیچ مشکلی با ترکمنستان ندارد.

او گفته‌است که طالبان از راه‌های دیپلماتیک به‌دنبال روابط سازنده و مثبت با همه کشورهای جهان، از جمله «ملت دوست» ترکمنستان اند.

منابع محلی در ولایت جوزجان روز گذشته از درگیری مرزی نیروهای طالبان با نظامیان ترکمنستان در سرحد ولسوالی خماب جوزجان خبر داده بودند.

گفته شده بود این درگیری به دنبال زنده به گور شدن و کشته شدن دو شهروند افغانستان از سوی مرزبانان ترکمنستان، رخ داده است.

هلال بلخی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای جوزجان به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که حدود ده روز پیش یک شهروند افغانستان بنا بر دلایل نامعلوم از مرز ترکمنستان عبور کرده بود که با شلیک مرزبانان ترکمنستان کشته شد.

او همچنین گفته بود که سه روز پیش نیز یک شهروند عادی افغانستان می‌خواست از مرز ترکمنستان عبور کند که از سوی مرزبانان ترکمنستان بازداشت و زنده دفن شده بود.

رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت جوزجان در ادامه گفته بود که این شهروند افغان با تلاش‌های زیاد از زیر خاک بیرون شده و خودش را به نیروهای این گروه رسانده است.

بلخی علاوه کرده بود که نیروهای طالبان به‌خاطر بررسی این موضوع به نقطه‌ی مرزی رفته بودند که از سوی مرزبانان ترکمنستان بالای کاروان این نیروها شلیک شده است.

به‌گفته‌ی او، نیروهای مرزی طالبان نیز در مقابل به تیراندازی پرداختند که پس از مدت کوتاهی، درگیری متوقف شده است.

نیروهای مرزی طالبان پیشتر با نظامیان مرزی پاکستانی و ایرانی نیز درگیر شده بودند.