تأکید ارتش پاکستان بر حصارکشی مرزی
ISPR

ارتش پاکستان بر تکمیل حصارکشی در امتداد خط دیورند تأکید کرد

در حالی که اخیرا طالبان در امتداد خط دیورند مانع حصارکشی مرزی پاکستان شده‌اند، مقام‌های پاکستانی تأکید دارند که این روند را تکمیل خواهند کرد. بابر افتخار، سخن‌گوی ارتش پاکستان گفته ‌است که «هدف از کشیدن حصار در امتداد مرز، تأمین امنیت مردم در طول مرز است نه ایجاد تفرقه بین آنها».

افتخار امروز (چهارشنبه، ۱۵ جدی) در یک نشست خبری، وضعیت امنیتی مرزهای غربی پاکستان را چالش‌برانگیز خوانده و در عین حال گفته ‌است که مرز پاکستان و افغانستان دارای «پویایی استراتژیک خاص خود» است.

به گزارش روزنامه اکپسرس تربیون چاپ پاکستان، سخن‌گوی ارتش پاکستان با اشاره به اجرای عملیات در وزیرستان شمالی برای تأمین امنیت در امتداد مرز پاکستان و افغانستان، گفته است که در پی این عملیات، حصارکشی مرزی در این منطقه نیز آغاز شده است. او تأکید کرده است که این روند به «پایان منطقی» خود خواهد رسید.

وی با بیان این‌که میان هر دو طرف مرز [پاکستان و افغانستان] هماهنگی کامل وجود دارد، افزوده ‌است که «برای جلوگیری از خراب‌کاران، حوادث خاص منطقه باید با صبر و حوصله حل شود».

اخیرا مسئولان محلی طالبان در ولسوالی‌ گوشته‌ی ولایت ننگرهار اقدام به برداشتن حصارهای مرزی پاکستان کرده‌اند. در ویدیوهایی که منتشر شده بود، دیده می‌شد که یک مقام‌ محلی طالبان در ننگرهار به نظامیان پاکستانی درباره‌ی کشیدن دوباره‌ی حصار هشدار می‌دهد.

عنایت‌الله خوارزمی، سخن‌گوی وزارت دفاع طالبان هم اخیرا گفته است که پاکستان حق ندارد مرزها را حصار بکشد و شکاف ایجاد کند. به باور او چنین اقدامی «نامناسب و خلاف قانون» است.

با این حال وزارت خارجه‌ی طالبان به تازگی اعلام کرده است که در این اواخر «رویدادهایی» در بخش‌هایی از خط دیورند میان نیروهای این گروه و پاکستان رخ داده است که نیاز است مسئولان دو طرف برای حل مسأله گفت‌وگو کنند.

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان نیز گفته است که حصارکشی مرزی این کشور با افغانستان ادامه خواهد داشت و مسائل اختلافی با مقامات طالبان در این مورد، از طریق کانال‌های دیپلماتیک حل می‌شود.

پاکستان در تابستان سال ۲۰۱۷ حصارکشی مرزی با افغانستان را آغاز کرد. گفته می‌شود که تقربیا ۹۰ درصد از حصارکشی مرزی را تکمیل کرده است.

حکومت پیشین افغانستان با این اقدام طالبان مخالف بود؛ زیرا افغانستان تا کنون خط دیورند که پاکستان و افغانستان را جدا می‌کند به‌عنوان مرز بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.