ترکمنستان: پروژه‌ی تاپی در ماه سپتامبر در افغانستان آغاز می‌شود

وفا حاجیوف، معین وزارت امور خارجه‌ی ترکمنستان در دیدار با شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه‌ی گروه طالبان از آغاز پروژه‌ی «تاپی» در ماه سپتامبر سال جاری میلادی در افغانستان خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری باختر، ارگان نشراتی طالبان در این دیدار که روز شنبه (۱۸ جدی) در کابل انجام شده، حاجیوف از تأمین «امنیت سراسری» در افغانستان توسط طالبان اظهار خرسندی کرده است.

دو طرف همچنین روی معافیت مالیاتی، چگونگی استملاک زمین‌ برای پروژه‌ها، تعرفه‌ها و موافقت‌نامه‌ی سه‌جانبه دهلیز ترانزیتی میان ترکمنستان، افغانستان و پاکستان بحث و بر اهمیت کار مشترک تاکید کرده‌اند.

استانکزی راه ترانزیتی میان ترکمستان، افغانستان و پاکستان را برای اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی مهم دانسته و برای همکاری در این زمینه اطمینان داده است.

پروژه‌ی تاپی گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هند منتقل خواهد کرد.

مقام‌‌های ارشد کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند، توافق‌نامه پروژه‌ی تاپی را در ماه حوت سال ۱۳۹۶ خورشیدی امضا کردند، اما کار عملی این پروژه تاکنون در افغانستان آغاز نشده است.

در گذشته تهدیدات امنیتی مانع تطبیق پروژه‌ی تاپی قلمداد می‌شد، اما حالا با تسلط طالبان مسیر عملی‌شدن پروژه تاپی در خاک افغانستان امن شده است.

چندی پیش عمر ایوب خان، وزیر حکومت مرکزی پاکستان در امور اقتصادی گفته بود که کار پروژه‌ی تاپی به‌دلیل وضعیت افغانستان به حالت تعلیق درآمده است. او همچنین گفته بود که پس از تثبیت وضعیت در افغانستان، کار این پروژه از سر گرفته خواهد شد.