چین: امریکا به‌جای پاشیدن نمک بر زخم‌های مردم افغانستان، برای جبران آسیب اقدام کند

وزارت امور خارجه‌ی چین بار دیگر از امریکا خواسته است تا دارایی‌های افغانستان را آزاد و به‌جای پاشیدن نمک بر زخم‌های مردم افغانستان، برای جبران آسیب‌های وارده اقدام کند.

به گزارش شینهوا، وانگ ونبین، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین روز گذشته (دوشنبه، ۲۰ جدی) در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره‌ی اظهارات عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر طالبان گفت مردم چین با مشکلاتی که مردم افغانستان از آن رنج می‌برند، همدردی می‌کنند.

عبدالغنی برادر اخیرا گفته است که بارندگی‌ها و برف‌باری‌های اخیر وضعیت مردم افغانستان را که به غذا و پوشاک نیاز دارند، وخیم‌تر کرده است. او با اشاره به تحریم‌های مالی امریکا افزوده‌ است که افغانستان با چالش‌های جدی مواجه است.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین در ادامه گفته که اگرچه ارتش ایالات متحده‌ی امریکا از افغانستان عقب‌نشینی کرده است، اما عواقب ناشی از «اشغال ۲۰ ساله»‌ی افغانستان همچنان ادامه دارد و تشدید می‌شود.

این مقام چینی افزوده است: «ما از ایالات متحده‌ی امریکا می‌خواهیم باید عمیقاً در مورد اشتباهات خود فکر کند، مسئولیت‌های بین‌المللی خود را به عهده بگیرد و مسدودشدن دارایی‌ها و تحریم‌های یکجانبه‌ی خود علیه افغانستان را در اسرع وقت لغو کند.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین همچنین گفته‌ است که امریکا به‌جای نمک‌پاشیدن بر زخم‌های مردم افغانستان، برای جبران آسیب‌های وارده اقدامات مشخص انجام دهد.

با تسلط طالبان بر افغانستان، امریکا حدود ۹ میلیارد دالر امریکایی ذخایر افغانستان را مسدود کرد و این اقدام منجر به بحران نقدیندگی در کشور شد؛ در وضعیتی که براساس آمارها بیش از ۸۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر مواجه هستند و بیش از نیمی از جمعیت کشور نیاز به غذا دارند.